In dit project stimuleren we innovatie in de land- en tuinbouwsector door innovatieve vormingspakketten te ontwikkelen en zo goed gevormde nieuwe arbeidskrachten naar de land- en tuinbouwsector toe leiden om zo ook de innovatiekracht van de sector te vergroten en werkgelegenheid te verhogen.
Dit project is een hefboomproject omdat er samen met de sector lesmateriaal zal ontwikkeld worden met behulp van 360°-beelden en virtual reality en we een methodiek uitwerken en meegeven aan de lesgevers (train de trainer) zodat zij zelf lespakketten kunnen maken en het project een duurzaam vervolg krijgt.
Met dit project beogen we verschillende doelgroepen te bereiken door een intensieve samenwerking met de land- en tuinbouwsector en specifiek de middelbare land- en tuinbouwscholen en de vormingsinstellingen voor land- en tuinbouwers en hun medewerkers. Een nauwe samenwerking met de land- en tuinbouwsector is prioriteit om zo de les- en vormingspakketten af te stemmen op de noden. Deze innovatieve technologieën kunnen getoond worden tijdens opendeurdagen, openbedrijvendagen of beurzen om zo de bevolking deze VR-beleving en de voordelen ervan te tonen.
Als onderdeel van dit project wordt ook expliciet gefocust op de verduurzaming van de interacties en processen tussen de verschillende partners binnen de quadruple helix, met als doel het ontstaan van meerdere learning parks.
Dit project resulteert finaal in een blauwdruk van hoe kennisinstellingen, bedrijven, leerkrachten en leerlingen vakoverschrijdend digitale competenties (inclusief AI en cyber security) kunnen inzetten rond een concreet maatschappelijk thema (gebaseerd op het uitgewerkte voorbeeld rond energie en energietransitie). Deze blauwdruk biedt houvast en wil een leidraad zijn voor andere samenwerkingsinitiatieven tussen bedrijven en het onderwijs rond fysieke learning parks.
Nadia Reweghs, Joris Vandebosch, Werner Van Hoof, Michaël Empsen, Wouter Hustinx