In 2015 hebben de Verenigde Naties 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen ( Sustainable Developmentgoals, SDG’s) aangenomen als de nieuwe mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Deze SDG’s worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Deze 17 SDG’s worden gekoppeld aan 169 targets en 242 globale indicatoren. Deze doelen die één en ondeelbaar zijn reflecteren de drie dimensies van duurzame ontwikkeling: het economische, het sociale en het ecologische aspect. Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling stelt ons voor een grote uitdaging. In veel landen wordt Agenda 2030 al vorm gegeven en opgevolgd. Zowel België als Vlaanderen heeft Agenda 2030 al opgenomen in het beleidsplan en ook instellingen als VOKA hebben al een charter voor duurzaam ondernemen om duurzaamheid te verankeren in de ondernemingen. Onze eigen instelling PXL heeft als eerste Vlaamse onderwijsinstelling de SDG’s opgenomen in haar beleidsplan en is daarvoor beloond met het SDG Pioneer – certificaat van CIFAL.
Onze eigen cluster Bouw heeft het ook opgenomen in haar beleidsplan en werkt mee aan het internationale Erasmus + project SUSTAINABUILD , samen met de hogescholen UCN uit Denemarken, SAMK uit Finland en CTCON uit Spanje.
De bouwsector speelt een belangrijke rol in het bereiken van de SDG’s. Hoewel er reeds heel wat inspanningen geleverd zijn de afgelopen jaren, is er nog een hele weg te gaan. De bouwsector is verantwoordelijk voor ca. 40 % van het energieverbruik wereldwijd en voor ca. 30 % van de CO2 uitstoot en heeft bijgevolg een grote verantwoordelijkheid in het behalen van de doelstellingen voor Agenda 2030. Een holistische benadering van duurzame ontwikkeling is noodzakelijk om hoge kwaliteit in de gebouwen te behouden zonder afbraak te doen aan omgevingsaspecten en economische aspecten. Hiervoor bestaan al labels als BREEAM, LEED en Cradle to Cradle. De opzet is niet om een beter label uit te vinden, maar om na te gaan in hoeverre wij in de Belgische
bouwsector staan met het implementeren van de SDG’s.
Door een rondvraag bij bouwbedrijven en het inschakelen van studenten tijdens hun projectopdrachten, stages en bachelorproeven willen wij de komende twee academiejaren nagaan wat de stand van zaken is in België en dit vergelijken met de stand van zaken in Finland, Denemarken en Spanje. Een interessant nevenresultaat van het onderzoek zal zijn om te filteren welke belemmeringen er zijn bij het behalen van de doelstellingen van Agenda 2030.