Werkplekleren is in België een nieuwe onderwijsvorm die in de graduaatsopleidingen een verplicht onderdeel zal worden. Ook voor de bacheloropleidingen kan dit echter een interessante werkvorm zijn.
Daarnaast zijn de bedrijven ook vragende partij naar werkplekleren om op die manier de meest geschikte werknemers te kunnen rekruteren. Bedrijven zijn momenteel bereid om te investeren in het opleiden van hun eigen laaggeschoolde medewerkers (operatoren) tot technici, meettechniekers, onderhoudstechnici,… . Het is dus een ideaal moment om werkplekleren te implementeren. Het moet alleen vanaf het eerste moment een meerwaarde zijn voor onze studenten en de bedrijven.
Studenten die met werkplekleren starten kennen het bedrijf vaak niet waardoor er tijd verloren gaat met het bezoek aan het bedrijf en het uitleggen van de taken die ze moeten uitvoeren.
Binnen dit project wordt onderzocht wat de kritische factoren zijn bij het ontwikkelen van een VR-leermodule ten behoeve van werkplekleren. Hiervoor vertrekt men van een concrete case i.s.m. Punch Powertrain. Punch Powertrain investeert momenteel in het ontwikkelen van een Leerfabriek, een ruimte waarin hands-on geleerd kan worden met machines die gebruikt worden in hun productieomgeving.
Voor de case wordt gedacht aan eenvoudige 360°-video’s en/of -foto’s waarmee men niet alleen de werkplek virtueel (met een 3D-bril) kan bezoeken maar ook door het bekijken van verschillende VR-video’s de nodige theoretische achtergrond kan aanleren in de juiste context. Hierdoor kunnen de studenten bij het eerste bezoek aan de werkplek bijna direct hands-on beginnen met het uitvoeren van de taken.
llona Stouten
Simon Verbeke
Roel Bosmans