Alhoewel de noodzaak om (meer) data-gedreven te ondernemen door zowel bedrijven als andere actoren bevestigd en erkend wordt, staat data-gedreven ondernemen in Limburg (en bij uitbreiding Vlaanderen) nog in de kinderschoenen. Ook bedrijven die wel al (in meer of mindere mate) data-gedreven ondernemen kunnen vaak niet de verhoopte opbrengst realiseren. Het is bijgevolg voor bedrijven niet gemakkelijk om goede eerste stappen te zetten op vlak van data-gedreven ondernemen. Hoe kunnen bedrijven die leek of beginner zijn op vlak van data-gedreven ondernemen, gestimuleerd en gefaciliteerd worden om slimme eerste stappen te zetten die leiden tot succesvolle beslissingen en toepassingen in het kader van de bedrijfsvoering?
In dit project worden de meest courante en sectoronafhankelijke businessvragen en -uitdagingen van leken/beginners op vlak van data-gedreven ondernemen onderzocht. Vervolgens evalueren de onderzoekers voor welke van deze business-vragen en -uitdagingen bestaande data-analyse aanbieders al succesvolle cases gerealiseerd hebben, en beschrijven ze deze in een online inspiratiegids om leken/beginners te inspireren. Op basis van alle vergaarde info werken ze vier bijkomende cases uit om leken/beginners en aanbieders te inspireren. Ten slotte beschrijven ze de evolutie van data-gedreven ondernemen op vlak van nieuwe aandachtspunten, uitdagingen en lacunes.
Het overzicht van courante businessvragen & -uitdagingen wordt gelinkt aan laagdrempelige data-analysetechnieken. Het uitvoeren en opzetten van deze laagdrempelige cases wordt beschreven in stappenplannen. Na jaar 1 zullen deze resultaten gedissemineerd worden m.b.v. een online inspiratiegids en een matchmaking event voor vraag- en aanbodzijde, dewelke in jaar 2 aangevuld worden met de doorheen dit project bijkomend gerealiseerde cases.
Robin Schrijvers
Evi Knuts
Steven Palmaers