met de steun van Agentschap Innoveren & Ondernemen www.vlaio.be
De digitaliseringsgolf overspoelt ons dagelijks handelen. Ook de consument past zich hieraan razendsnel aan. Hij hoeft zich immers niet langer naar een fysieke winkel te verplaatsen om zijn aankopen te doen. Een gevolg hiervan is dat het aantal bezoekers in de binnensteden daalt. Ook het aantal winkels in Vlaanderen blijft dalen (van 53.950 in 2010 naar 46.362 in 2018). De leegstand bedraagt momenteel 9,3% in Vlaanderen .
Een retailer zal dus steeds inventiever uit de hoek moeten komen en zal slim moeten investeren in nieuwe technologieën en kanalen om zijn omzet te bestendigen en om kostenefficiënter te ondernemen. Dit wordt bevestigd in het Vlaams beleidsplan artificiële intelligentie waar gesteld wordt dat digitalisering en AI bestaande businessmodellen zullen transformeren. Dit plan ijvert voor het inzetten op digitalisering van het Vlaamse bedrijfsleven. Het 2-jarige onderzoeksproject wordt gefinancierd door VLAIO in het kader van een TETRA-project. PXL zal ervoor samenwerken met Unizo, RetailDetail, 200 handelaars en 25 technologiebedrijven. Ook eigen PXL-Business- en IT-studenten zullen mee worden ingeschakeld in het onderzoek. Op die manier wil de hogeschool een boost geven aan de Limburgse en Vlaamse retaileconomie.
Hermien Raedts
Ilse Vos
Jo Bosman
Conrad Hayen
Dieter Vanreykel
Lennert Lambrighs
Steven Palmaers
Evi Knuts