Met dit project ontwikkelen we een gids om bedrijven succesvoller te laten zijn op social media dankzij de inbreng van hun medewerkers.
De algoritmes die bepalen wat je te zien krijgt op je social media -tijdlijnen zijn in constante evolutie. Facebooks recentste algoritme-ontwikkeling brengt persoonlijk contact en menselijke interactie terug, maar de update zorgt er ook voor dat merken het steeds moeilijker krijgen om organisch zichtbaar te zijn.
Merken die momenteel nog enigszins de vruchten plukken van passieve posts met weinig interactie worden nog harder getroffen. Heel veel bedrijven zijn op zoek naar creatieve oplossingen om bedrijfspagina’s te blijven promoten. Ze focussen nu nog heel erg op interactieve content. Niet slecht. Maar niet zaligmakend.
Een middel dat op dit moment nog weinig ingezet wordt zijn de (profielen van de) medewerkers van bedrijven. Deze kunnen nochtans zorgen voor meer bereik en sterkere interactie.
Het inzetten van medewerkers als merkambassadeurs is niet iets nieuws. Maar, nu het organisch bereik voor merken op Facebook daalt, zijn er genoeg redenen om aan de slag te gaan met deze zogenaamde employee advocacy. Dit gaat om het enthousiasmeren, motiveren en activeren van medewerkers om content te delen binnen hun sociale netwerken. Als onderdeel van de communicatiestrategie is het een ideale manier om branding te stimuleren.
De uitdaging voor merken en bedrijven is dus groot. Hoe kunnen bedrijven hun bereik optimaliseren en vergroten binnen de huidige sociale media. Heel veel Limburgse bedrijven hebben nood aan een kader om te komen tot het optimaliseren van hun bereik dankzij emloyee advocacy.
Daar ligt de grote uitdaging. Het is dus zinvol om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden van employee advocacy . Dit moet dan uitmonden in een leidraad voor de bedrijven en merken.
Jordy Hex