Het focusproject 'ANNA leest' onderzoekt de rol van leesbevordering als een instrument om de taalvaardigheid van anderstaligie nieuwkomers (AN) te versterken. Daarbij staat ANNA voor 'Anderstalige Nieuwkomers leren Nederlands in Alle lessen'. Er gaat de laatste maanden zeer veel aandacht naar de leesvaardigheid van jongeren en de nood aan een versterkte didactiek daaromtrent. Onderzoek wijst bovendien uit dat vooral meertalige (en dus ook anderstalige) leerlingen een specifieke aanpak vereisen. Het is duidelijk dat leesbevordering een cruciale rol speelt: boeken zijn een belangrijke opstap naar taal. Kinderen aanzetten tot lezen en hun interesse voor boeken aanwakkeren kan niet alleen leiden tot een verhoogde schriftelijke maar ook een verbeterde mondelinge taalvaardigheid. Als een leerkracht gebruik maakt van de gepaste werkvormen, zullen ook het luisteren naar en spreken over boeken veelvuldig worden geoefend. Op die manier kan het bevorderen van het lezen de anderstalige nieuwkomers helpen hun talige doelen te bereiken. Werken met boeken in de klas blijkt bovendien een mooie meerwaarde te bieden voor het welbevinden van jongeren. Leesbevordering kan dus een bijdrage leveren aan zowel de talige als de sociale competenties van AN, de twee doelstellingen die in het onthaalonderwijs vooropgesteld worden. Dat kan bovendien in alle klassen van het lager onderwijs (zowel een- als meertalige klassen) en in de lessen van alle leergebieden. Materialen zullen worden ontwikkeld m.b.t. leesbevordering die leerkrachten uit het lager onderwijs de nodige ondersteuning bieden om de AN zo snel mogelijk naar de taalvaardigheid te leiden die ze nodig hebben om in het reguliere onderwijs mee te kunnen.