Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

“ASM meets PXL”: Het Athletic Skills Model als innovatieve methode om de kennis en vaardigheden omtrent differentieel leren in de les LO om te verhogen.

Als gevolg van een sedentair wordende maatschappij bewegen kinderen minder (1) en minder goed (2, 3) dan vroeger.  Ondanks het feit dat talrijke initiatieven trachten in te zetten op algemene motorische ontwikkeling en het activiteitsniveau, blijkt de impact enigszins beperkt en wordt de brug met de lessen LO onvoldoende geslagen (3, 4).

Ook het onderwijs erkent het belang van breed motorische ontwikkeling. In de nieuwe leerplannen van het gemeenschapsonderwijs (GO!) (5) (3) en Katholiek Onderwijs Vlaanderen (VSKO) (6)voor kleuter en lager onderwijs, worden de doelstellingen als basis motorische vaardigheden geformuleerd. Echter, in een bevraging geven leerkrachten aan te vertrekken vanuit een bewegingsvorm en daarna pas te kijken welke basis motorische vaardigheden hieraan gekoppeld kunnen worden. Daarbij focussen ze zich op één motorische vaardigheid en wordt het aanbieden van meerdere vaardigheden als verwarrend voor het leerproces gezien.

Het Athletic Skills model (ASM) laat leerkrachten toe om na te gaan welke specifieke kenmerken, zoals basis motorische vaardigheden, er in een beweegvorm aanwezig zijn. Vandaaruit kan een lesprogramma opgezet worden, waarbij leerlingen heel divers uitgedaagd worden om zo competente bewegers te worden (7). Aanpassingsvermogen en plezier in bewegen staan hierbij centraal.

Onvoldoende inhoudelijke kennis van het ASM en zijn toepassingsgebieden maken dat het concept nauwelijks gehanteerd wordt in het Vlaamse bewegingsonderwijs.

A.d.h.v. dit project willen we nagaan  op welke opportuniteiten het ASM als innovatieve methode biedt om de kennis en vaardigheden omtrent differentieel leren binnen de les LO van de leerkracht in het basis, secundair en hoger onderwijs te optimaliseren. Vervolgens wordt de vertaalslag gemaakt naar het werkveld door een transparant overzicht aan te bieden voor welke beweegdomeinen en leerplandoelen het interessant is om het ASM toe te passen en aan welke vereisten hiervoor moet worden voldaan, onder de vorm van een roadmap.

Project informatie

Projectpromotor:
Marc Geerts
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
19/9/2022 – 17/9/2023
Budget:
€ 39.637,44
Projectcode:
13/DWO/2022/IC/P146
VTE:
0,50 VTE
Medewerkers:

Marie Vandebroek, Marc Geerts