Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Bachelorproeven

Aandacht voor een eindwerk, project of bachelorproef aan het einde van een professionele bachelor is niet nieuw. Ondanks het feit dat een bachelorproef voor een bacheloropleiding decretaal niet verplicht is - in tegenstelling tot een masterproef in een masteropleiding - verwachten we in iedere professionele bacheloropleidingen aan Hogeschool PXL dat studenten, naast de stage die ze lopen in het werkveld, ook een bachelorproef maken als sluitstuk van hun opleiding. In deze bachelorproef tonen studenten aan dat ze de onderzoekscompetenties, en breder, de opleidingsspecifieke leerresultaten van hun bacheloropleiding behalen. Dit stemt overeen met het beoogde eindniveau van een bacheloropleiding, oftewel niveau 6 van de Vlaamse Kwalificatiestructuur (VKS).

2.1.1 Domeinbeleidsplan Onderwijs 2 021-2026 Het Domeinbeleidsplan Onderwijs 2021-2026 van Hogeschool PXL ambieert een aantal doelstellingen met betrekking tot de bachelorproef.

2.1.2 Aanbevelingen kwaliteitstoets 2 Kwaliteitstoets 2 situeert zich in het vijfde jaar van de kwaliteitszorgcyclus van een PXL-opleiding. Dan beoordeelt een onafhankelijke commissie van externen de beleidsuitvoering van de opleiding. Tijdens de recentste kwaliteitstoetsen 2 werden door de beoordelingscommissie in de verschillende opleidingen aanbevelingen geformuleerd met betrekking tot de bachelorproeven.

2.1.3 Verwevenheid onderwijs – onderzoek In het nieuwe onderwijsconcept van Hogeschool PXL “MiXed Learning” vertrekken we bij iedere leeractiviteit vanuit een authentieke context. Dit impliceert een doorgedreven samenwerking met het werkveld. Ook in ons praktijkgericht onderzoek beantwoorden PXL-onderzoekers en PXL-studenten actuele vraagstukken en problematieken uit het werkveld. De uitkomst van dit onderzoek vindt - door de samenwerking van onderzoekers, lector-onderzoekers en studenten - haar weg terug naar het werkveld in concrete toepassingen en vernieuwt tegelijkertijd ons onderwijs. Hogeschool PXL wil in de beleidsperiode 2021-2026 nog sterker focussen op de kruisbestuiving tussen onderzoek en onderwijs.

Project informatie

Projectpromotor:
Laura Imre
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
20/9/2021 – 17/9/2023
Budget:
€ 271.348
Projectcode:
6/DWO/2021/ED/OP035
VTE:
1,8 VTE
Medewerkers:

Klara Leekens

Aleide Bijnens

Arno Vansichen

Frederik Houben

Kim Sleurs

Lien Hubrechts

Hilde De Wit

Stijn Segers

Contact

Laura Imre
onderzoeker