Aandacht voor een eindwerk, project of bachelorproef aan het einde van een professionele bachelor is niet nieuw. Ondanks het feit dat een bachelorproef voor een bacheloropleiding decretaal niet verplicht is - in tegenstelling tot een masterproef in een masteropleiding - verwachten we in iedere professionele bacheloropleidingen aan Hogeschool PXL dat studenten, naast de stage die ze lopen in het werkveld, ook een bachelorproef maken als sluitstuk van hun opleiding. In deze bachelorproef tonen studenten aan dat ze de onderzoekscompetenties, en breder, de opleidingsspecifieke leerresultaten van hun bacheloropleiding behalen. Dit stemt overeen met het beoogde eindniveau van een bacheloropleiding, oftewel niveau 6 van de Vlaamse Kwalificatiestructuur (VKS).
2.1.1 Domeinbeleidsplan Onderwijs 2 021-2026 Het Domeinbeleidsplan Onderwijs 2021-2026 van Hogeschool PXL ambieert een aantal doelstellingen met betrekking tot de bachelorproef.
2.1.2 Aanbevelingen kwaliteitstoets 2 Kwaliteitstoets 2 situeert zich in het vijfde jaar van de kwaliteitszorgcyclus van een PXL-opleiding. Dan beoordeelt een onafhankelijke commissie van externen de beleidsuitvoering van de opleiding. Tijdens de recentste kwaliteitstoetsen 2 werden door de beoordelingscommissie in de verschillende opleidingen aanbevelingen geformuleerd met betrekking tot de bachelorproeven.
2.1.3 Verwevenheid onderwijs – onderzoek In het nieuwe onderwijsconcept van Hogeschool PXL “MiXed Learning” vertrekken we bij iedere leeractiviteit vanuit een authentieke context. Dit impliceert een doorgedreven samenwerking met het werkveld. Ook in ons praktijkgericht onderzoek beantwoorden PXL-onderzoekers en PXL-studenten actuele vraagstukken en problematieken uit het werkveld. De uitkomst van dit onderzoek vindt - door de samenwerking van onderzoekers, lector-onderzoekers en studenten - haar weg terug naar het werkveld in concrete toepassingen en vernieuwt tegelijkertijd ons onderwijs. Hogeschool PXL wil in de beleidsperiode 2021-2026 nog sterker focussen op de kruisbestuiving tussen onderzoek en onderwijs.
Klara Leekens
Aleide Bijnens
Arno Vansichen
Frederik Houben
Kim Sleurs
Lien Hubrechts
Hilde De Wit
Stijn Segers