Sinds september 2021 zijn de nieuwe eindtermen van kracht voor de tweede graad van het secundair onderwijs. Binnen het vak geschiedenis wordt in het SO gewerkt aan de competenties met betrekking tot historisch bewustzijn, en vanaf de tweede graad wordt expliciet gerefereerd aan erfgoed als drager van collectieve herinnering (Decreet Eindtermen, 2021). In het derde jaar SO komen de middeleeuwen aan bod via de vier gekende maatschappelijke domeinen. De religieuze component in het culturele domein blijft doorgaans onderbelicht. Tal van oorzaken spelen hierin een rol: het gebrek aan religieuze kennis of interesse van de geschiedenisleerkracht, lacunes in de nieuwe geschiedenishandboeken, tijdsgebrek, … Ondanks de expliciete vermelding in de nieuwe eindtermen maken geschiedenisleerkrachten te weinig gebruik van erfgoed, en het religieuze en plaatselijke erfgoed in het bijzonder. Verschillende erfgoedorganisaties hebben nochtans een educatieve werking rond dat middeleeuws religieus erfgoed uitgebouwd. Toch vinden erfgoedorganisaties en secundaire scholen elkaar niet. Het project wil daarom een brug slaan tussen erfgoedinstellingen en onderwijs met als grote algemene deler 'erfgoededucatie'. Het project beoogt om praktijken te verkennen en lacunes bloot te leggen door middel van bevragingen van de verschillende actoren, een analyse van geschiedenishandboeken, het bestuderen van goede praktijkvoorbeelden, literatuuronderzoek rond erfgoededucatie, ...
Het project streeft naar de uitwerking een exemplarische case voor leerlingen van de tweede graad SO in St. Truiden. Inhoudelijk ligt de focus op religieus erfgoed in de 13de eeuw in relatie tot hedendaagse woonvormen.
Deze casus moet fungeren als voorbeeldproject, zodat ook in andere stedelijke contexten religieus erfgoed en onderwijs elkaar kunnen vinden. Vanuit deze exemplarische case worden didactische methodieken, lesmaterialen en algemene aanbevelingen geformuleerd voor zowel scholen als erfgoedorganisaties. De studenten geschiedenis en PKV zullen in dit proces en bij de ontwikkeling van materialen een belangrijke rol vertolken.
Els Vinckx