Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Co-housing in de 13e eeuw in Sint-Truiden: hoe een religieus erfgoedproject kan ingezet worden als hefboom in de lessen geschiedenis van het 3de jaar secundair onderwijs

Sinds september 2021 zijn de nieuwe eindtermen van kracht voor de tweede graad van het secundair onderwijs. Binnen het vak geschiedenis wordt in het SO gewerkt aan de competenties met betrekking tot historisch bewustzijn, en vanaf de tweede graad wordt expliciet gerefereerd aan erfgoed als drager van collectieve herinnering (Decreet Eindtermen, 2021). In het derde jaar SO komen de middeleeuwen aan bod via de vier gekende maatschappelijke domeinen. De religieuze component in het culturele domein blijft doorgaans onderbelicht. Tal van oorzaken spelen hierin een rol: het gebrek aan religieuze kennis of interesse van de geschiedenisleerkracht, lacunes in de nieuwe geschiedenishandboeken, tijdsgebrek, … Ondanks de expliciete vermelding in de nieuwe eindtermen maken geschiedenisleerkrachten te weinig gebruik van erfgoed, en het religieuze en plaatselijke erfgoed in het bijzonder. Verschillende erfgoedorganisaties hebben nochtans een educatieve werking rond dat middeleeuws religieus erfgoed uitgebouwd. Toch vinden erfgoedorganisaties en secundaire scholen elkaar niet. Het project wil daarom een brug slaan tussen erfgoedinstellingen en onderwijs met als grote algemene deler 'erfgoededucatie'. Het project beoogt om praktijken te verkennen en lacunes bloot te leggen door middel van bevragingen van de verschillende actoren, een analyse van geschiedenishandboeken, het bestuderen van goede praktijkvoorbeelden, literatuuronderzoek rond erfgoededucatie, ...

Het project streeft naar de uitwerking een exemplarische case voor leerlingen van de tweede graad SO in St.­ Truiden. Inhoudelijk ligt de focus op religieus erfgoed in de 13de eeuw in relatie tot hedendaagse woonvormen.

Deze casus moet fungeren als voorbeeldproject, zodat ook in andere stedelijke contexten religieus erfgoed en  onderwijs elkaar kunnen vinden. Vanuit deze exemplarische case worden didactische methodieken, lesmaterialen en algemene aanbevelingen geformuleerd voor zowel scholen als erfgoedorganisaties. De studenten geschiedenis en PKV zullen in dit proces en bij de ontwikkeling van materialen een belangrijke rol vertolken.

Project informatie

Projectpromotor:
Els Vinckx
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
19/09/2022 – 16/09/2024
Budget:
PXL: € 54 753
Projectcode:
6/DWO/2022/ED/FR054 en 6/DWO/2022/ED/FO054
VTE:
0,60 VTE
Medewerkers:

 Els Vinckx