Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Competence dashboard voor werkplekleren

Authentiek onderwijs is één van de pijlers van het onderwijsconcept van Hogeschool PXL. Binnen authentieke projecten, werplekleren en praktijkgericht onderzoek krijgen studenten diverse kansen om (technische) kennis en vaardigheden aan te leren en in te oefenen in een reële context. Dit brengt bijkomende uitdagingen met zich mee voor de evaluatie. De evaluatie moet valide, transparant en betrouwbaar zijn. Een handig hulpmiddel bij competentietoetsing zijn rubrics. Ze ‘dwingen’ om generieke of vage beroepsrelevante uitkomsten/competenties concreet en transparant te maken en om de beheersing hiervan op verschillende niveaus te beschrijven (Berkel, Bax & Joosten-ten Brinke, 2017). Bijgevolg helpen rubrics bij het objectiveren van de beoordeling van gedrag en onderliggende processen, bieden ze mogelijkheden om het huidige ontwikkelingsniveau in kaart te brengen én bieden ze mogelijkheden om verdere ontwikkelingsmogelijkheden te benoemen en daadwerkelijke ontwikkeling te duiden.

We voorzien als opleiding transparante kaders met beoordelingscriteria, rubrics en beslissingsbomen. Het competentiegericht evalueren van de (technische) kennis en vaardigheden is mogelijk via rubrics in blackboard en/of EPOS.

In het adviesrapport van NVAO (draftversie 2 maart 2019) op het TNO-dossier graduaat in de HVAC-systemen staat dat de commissie voor evaluatie van werkplekleren de opleiding aanraadt om op zoek te gaan naar een bruikbare evaluatie-applicatie om de communicatie en begeleiding zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dit toont de nood aan om verder te gaan dan standaard rubrics in Blackboard.

Dit onderzoek buigt zich over de vraag hoe we de competentiegebaseerde ontwikkeling van de student kan gemonitord worden in een aantrekkelijk en overzichtelijk dashboard, bruikbaar voor studenten, lectoren en werkplekcoaches.

De onderzoeksvraag omvat dus zowel een didactische als een technologische vraagstelling.

Binnen het project worden de contouren van een nieuwe educatieve technologie uitgetekend, alsook de ontwikkeling hiervan. Dit product zal pilootsgewijs en iteratief ontwikkeld worden in de Graduaatsopleiding Elektromechanische systemen. Op die manier zullen leercoaches (intern), studenten (intern) en werkplekcoaches (extern) in contact komen met die ontwikkeling. Vanuit deze pilootstudie zullen we gaandeweg onze reikwijdte verbreden door:

-Andere PXL-opleidingen in te lichten en hun implementatie te ondersteunen (intern) -Actief in contact te treden met en feedback te vragen van bedrijven/organisaties die het product gebruiken (extern).

-Actief in contact te treden met andere opleidingsinstellingen of sectororganisaties die duaal leren inrichten of ondersteunen: bv. Syntra Limburg, Voka KvK Limburg, secundaire school MOSA-RT

. -Actief in contact te treden met UHasselt omdat ook zij nood hebben aan een vergelijkbaar product voor competentie-opvolging. Als de tool op basis van de nieuwe opgebouwde kennis ontwikkeld is, kunnen andere organisaties daar ook mee aan de slag. Daartoe zullen bestaande samenwerkingspartners aangezocht worden.Binnen het project worden de contouren van een nieuwe educatieve technologie uitgetekend, alsook de ontwikkeling hiervan. Dit product zal pilootsgewijs en iteratief ontwikkeld worden in de Graduaatsopleiding Elektromechanische systemen. Op die manier zullen leercoaches (intern), studenten (intern) en werkplekcoaches (extern) in contact komen met die ontwikkeling. Vanuit deze pilootstudie zullen we gaandeweg onze reikwijdte verbreden door: -Andere PXL-opleidingen in te lichten en hun implementatie te ondersteunen (intern)

-Actief in contact te treden met en feedback te vragen van bedrijven/organisaties die het product gebruiken (extern).

-Actief in contact te treden met andere opleidingsinstellingen of sectororganisaties die duaal leren inrichten of ondersteunen: bv. Syntra Limburg, Voka KvK Limburg, secundaire school MOSA-RT. -Actief in contact te treden met UHasselt omdat ook zij nood hebben aan een vergelijkbaar product voor competentie-opvolging. Als de tool op basis van de nieuwe opgebouwde kennis ontwikkeld is, kunnen andere organisaties daar ook mee aan de slag. Daartoe zullen bestaande samenwerkingspartners aangezocht worden.

Project informatie

Projectpromotor:
Gert Surkyn
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
16/09/2019 – 19/09/2021
Budget:
PXL: € 37 896,58
Projectcode:
1/DWO/2019/TD/OP030
VTE:
0,4