Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Content maps als innovatieve methode om vakkennis bij de leraar LO te verhogen

Een content map is een schematische weergave van leerstofopbouw in een bepaald bewegingsdomein (Ward et al., 2017). Op basis van groeiend onderzoek is gebleken dat het gebruik van content maps bij leraren zorgt voor een hoger leereffect bij leerlingen (Iserbyt, Ward, & Li, 2017; Kim, 2016; Ward, Kim, Ko, & Li, 2015). Ondanks deze resultaten leert onze ervaring dat content maps zeer weinig tot nooit worden gebruikt in het werkveld en lerarenopleidingen. Zo concludeert ook Tim Surma in het tijdschrift Klasse dat ‘de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de klas erg groot is’ (https://www.klasse.be/83615/kloof-tussen-academici-leraren-klas-groot/). Bovendien ervaren pre-service en in-service leraren LO moeilijkheden bij het kwaliteitsvol opbouwen van inhoud wegens het veelvoud aan bewegingsdomeinen dat ze dienen te onderwijzen (Herold & Waring, 2018). Net daarom wil de opleiding Lichamelijke Opvoeding van het departement Education, Hogeschool PXL het gebruik van content maps in hun lerarenopleiding introduceren en vervolgens de stap naar het werkveld maken via een teacher design team. Ten eerste zullen content maps voor verschillende bewegingsdomeinen worden ontwikkeld. Ten tweede zullen deze content maps tijdens de practica gebruikt worden in de lerarenopleiding LO. Interviews, bevragingen en analyse van lesvoorbereidingen worden uitgevoerd om te peilen naar het effect van content maps op pre-service leraren LO hun kennis over leerstofopbouw. Als laatste worden de content maps uitgetest in een teacher design team bestaande uit LO leraren van twee secundaire scholen. De inzetbaarheid van deze tool zal worden geëvalueerd om te kijken of we nu daadwerkelijk een oplossing kunnen bieden voor de moeilijkheid die leraren LO rapporteren in het opbouwen van leerstof. Er wordt verwacht dat leraren een betere kennis zullen ontwikkelen van leerstofopbouw en bijgevolg gerichter oefenstof kunnen selecteren en aanpassen aan de noden van elke leerling. Men zal in staat zijn om lessenreeksen doelgerichter en met meer diepgang te onderwijzen.

Project informatie

Projectpromotor:
Rosalie Coolkens
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
21/9/2020 – 17/9/2023
Budget:
PXL: € 141.031,44
Projectcode:
13/DWO/2020/IC/P122
VTE:
1,85 VTE
Medewerkers:

Philippe Vandersmissen

Lennert Lambrighs