Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

E-coaching in een blended en distance learning environment

Any place, anytime and anyhow: deze sleutelwoorden kenmerken het onderwijs van de toekomst. We evolueren naar een maatschappij waarin leren niet langer gebonden is aan een plaats of tijd, maar aangepast aan de eigen behoeften en mogelijkheden van de lerende. Tegelijk kan echter niet voorbij gegaan worden aan het gegeven dat leren ook een sociaal-constructivistisch gebeuren is, waarbij begeleiding, samenwerking, feedback toch ook een centrale rol spelen in het leerproces.

E-coaching in een blended en distance learning environment is een vernieuwend didactisch concept dat deze beide leercondities met elkaar verbindt. Door de toepassing van e-coaching in deze leeromgevingen zal het leereffect bij de studenten verhogen en wordt de kans op uitval verkleind door just-in-time begeleiding zonder verhoging van de taakbelasting voor de begeleidende lectoren.

Door het samenbrengen van good-practicevoorbeelden, nationaal en internationaal, en de analyse van voorwaarden voor een effectieve en efficiënte krachtige leeromgeving ingepast in de sociaal-constructivistische leertheorie wordt een vernieuwend didactisch model geschetst, toepasbaar in de brede hogeschool- of universitaire context voor alle opleidingen die blended en/of distance learning (willen) aanbieden.

Via het bestuderen en samenbrengen van bestaande praktijken en het analyseren van hun goede en zwakke punten, deze combineren met vernieuwde digitale mogelijkheden, steeds afgetoetst aan de voorwaarden voor een krachtige leeromgeving vanuit sociaal-constructivisme en met ruime aandacht voor de gepercipieerde taakbelasting voor student en lector, wordt een vernieuwend didactisch concept ontworpen en uitgetest (aanvankelijk binnen de opleiding lager onderwijs voor werkstudenten, met uitbreiding naar andere blended opleidingen binnen de hogeschool PXL). Na bijsturing is het resultaat een hogeschoolbreed toepasbaar concept dat de leereffectiviteit van studenten doet toenemen, de dropout merkbaar verlaagt en de gepercipieerde taakbelasting van lectoren niet verhoogt.

Project informatie

Projectpromotor:
Els Huygens
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • S 271 Vakdidaktiek
  • S 281 Computergesteund onderwijs
Startdatum – einddatum:
19/9/2016 - 17/9/2017
Budget:
€ 38.498
Projectcode:
13/DWO/2016/IC/OI003
VTE:
0,50 VTE

Contact

Els Huygens
coördinator