Diversiteit is niet meer weg te denken uit ons onderwijs. Hogeschool PXL zet in op maximale ontwikkelingskansen. Binnen de hogeschool is het instroomprofiel van de studenten erg divers, wat voor het departement Education nog meer opvallend zal worden door de opstart van Centrum PXL-Education UP. In deze pilot wensen we daarom dieper in te gaan op gedifferentieerd evalueren voor de diverse studentenpopulatie van PXL-Education UP. In de aanpak van dit project zal het model van binnenklasdifferentiatie (BKD) van Katrien Struyven en collega’s (2015) gehanteerd worden om tot een gedifferentieerde evaluatiepraktijk te komen. Het project beoogt een designbased professionaliseringstraject voor lectoren met het oog op de implementatie van gedifferentieerde evaluatiemethodes binnen PXL-Education UP. Hierbij wordt ingespeeld op de interesse, leerstatus en het leerprofiel van de studenten om hun leermotivatie, -winst en -efficiëntie te verhogen. Het project beoogt een interne studiedag en een artikel om de aanpak van en het traject naar gedifferentieerd evalueren te delen met andere opleidingen, departementen en instellingen die de stap naar gedifferentieerd evalueren willen zetten.