Het creëren van gelijke kansen voor kwetsbare groepen is een topprioriteit voor het Vlaamse onderwijsbeleid. Goed kleuteronderwijs dat drempels kan overwinnen is daarbij essentieel. Het project ‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’ wil bijdragen aan een duurzame verankering van een verstekte professionaliteit bij (toekomstige) leraren kleuteronderwijs in omgaan met diversiteit, kinder- en kansarmoede in het Vlaams kleuteronderwijs. Daarbij zijn de competenties zoals ontwikkeld door het Steunpunt Diversiteit en Leren richtinggevend.
- armoede zien en diversiteit positief benaderen
- werken aan kwaliteitsvolle interacties
- kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties
- diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces
- maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen
Dit project bouwt dan ook expliciet verder op de resultaten van deze voorgaande projecten, zijnde:
- Kleine kinderen, grote kansen (2018): eindrapporten op www.grotekansen.be + www
- Kleine kinderen, grote kansen. Een onderzoek naar de voorwaarden om toekomstige kleuterleraren en hun opleiders te professionaliseren in omgaan met kinderarmoede en sociaal-culturele ongelijkheid. Steunpunt Diversiteit & Leren, in opdracht van de Koning Boudewijnstichting & het Ministerie van Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (2014).
- Innovatieproject 2013: ‘De kloof een beetje dichten…sociale emancipatie via schoolleven’ dat gefinancierd werd door het innovatiefonds voor lerarenopleidingen van de Vlaamse Overheid en werd uitgevoerd via een samenwerkingsverband tussen de Karel De Grote-Hogeschool, de Arteveldehogeschool en de Hogeschool-Universiteit Brussel. Dit project was gericht op de ontwikkeling van een toolbox.
- Innovatieproject 2014: ‘De kloof een beetje dichten…sociale emancipatie via schoolleven’ dat gefinancierd werd door het innovatiefonds voor lerarenopleidingen van de Vlaamse Overheid en wordt uitgevoerd via een samenwerkingsverband tussen de Karel De Grote-Hogeschool, de Arteveldehogeschool, de Hogeschool-Universiteit Brussel en het Steunpunt Diversiteit en Leren. Dit project was gericht op het aanbieden van een professionaliseringstraject aan lerarenopleidingen Kleuter.
Aan de deelnemende lerarenopleidingen wordt gevraagd om tegen 1 juni 2019 een projectplan – looptijd van 15 september 2019 tot 30 juni 2020 - op te stellen, waarin ze samen met enkele stagescholen werken aan de duurzame implementatie van de hierboven vermelde competenties. De manier waarop de implementatie en duurzame verankering van deze krachtige leeromgevingen in de deelnemende lerarenopleidingen en scholen vormt krijgt, kan verschillend zijn van opleiding tot opleiding.
Hiervoor zijn minstens steeds de lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs van een hogeschool betrokken. Met het oog op een duurzame implementatie van de projectresultaten moeten ook min. 4 stagescholen actief betrokken worden bij de uitwerking van het projectplan.