“MILO” - Motiverend Inclusief LeesOnderwijs - wil een stevige basis leggen voor kwaliteitsvol, inclusief leesonderwijs op maat van elk kind. De onderzoekers willen nagaan hoe ze leerkrachten in de basisschool kunnen versterken in het stimuleren en procesgericht differentiëren van lezen bij sterke en zwakke lezers in het basisonderwijs. Hierbij willen ze een aantal hardnekkige mythes over het aanvankelijk leesproces uit de wereld helpen.
In een multidisciplinair team van een ervaren logopediste en zorgcoördinator inventariseren ze de factoren die belangrijk zijn voor duurzame, effectieve acties om in de eerste plaats leerkrachten te versterken in de begeleiding van het initiële leesproces en in de tweede plaats een vertraagde leesontwikkeling bij leerlingen te remediëren met doelgerichte en effectieve acties binnen het kader van een inclusief leesbeleid. Ze bundelen de onderzoeksresultaten in didactische kaders voor lezen ter ondersteuning van de brede basiszorg. Vlot technisch of handelend lezen gaat hierbij hand in hand met leesplezier en leesmotivatie. Lezen versterkt de taalontwikkeling en zal leerlingen in staat stellen deel te nemen aan alle klasactiviteiten, waardoor hun algemeen leerrendement verhoogt.
Verder helpen ze leraren om proactief en remediërend de recente, innovatieve wetenschappelijk onderbouwde technieken met voldoende inzicht toe te passen. Deze interventies zullen ze meten, vergelijken en evalueren dankzij observaties in de klas. Ze kiezen voor de doelgroep eerste leerjaar met bijzondere aandacht voor de voorschoolse leesvaardigheden in de derde kleuterklas en de overgang naar het voortgezet technisch lezen in het tweede leerjaar, omdat deze jaren cruciaal zijn voor een vlotte leesstart. Het project past binnen het talenbeleid van PXL-Education en getuigt van empassie omdat ze samen met leraren in een lerend netwerk gegevens verzamelen die bepalend zijn om kinderen beter, meer en graag te laten lezen. De output wordt online beschikbaar gemaakt in een toegankelijk en samenhangend aanbod voor levenslang leren.
Annelies Stiers