Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Vanaf je start vlotter omgaan met leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag in het lager onderwijs.

Het hoofddoel van dit project is in een eerste analyserende stap via literatuurstudie en veldwerk (bevragingen en/of focusgroepen) afbakenen welke fundamentele inzichten reeds uit (internationaal) onderzoek bewezen zijn in verband met effectief omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag. Bijkomend is het belangrijk te onderzoeken hoe de transfer van deze output naar het werkveld idealiter verloopt.

De samenleving evolueert immers in een sneltempo. De invoering van het M-decreet (2015) zette de poort naar meer inclusief onderwijs open. Dit zorgde voor een aanzienlijke verandering in het onderwijslandschap (Struyf et al., 2018). Leraren in regulier onderwijs voelen zich niet voldoende handelingsbekwaam om leerlingen in moeilijkere omstandigheden te begeleiden en meer bepaald om met ‘moeilijk hanteerbaar gedrag’ om te gaan (Smeets et al., 2019). Uit recente focusgroepen georganiseerd i.o.v. de overheid, blijkt dat de lerarenopleiding bewust moet kiezen voor sterke fundamenten in de kernopdracht van hun afstudeerders (Brinckman & Versluys, 2021). De focus moet liggen op de leraar als coach, inhoudelijk (didactisch) expert en opvoeder. De beheersing van deze laatste rol blijkt in het bijzonder moeilijk voor startende leraren. De deelnemers stellen vast dat heel wat starters vandaag onvoldoende of niet de juiste handvaten meekrijgen tijdens hun opleiding om goed te kunnen omgaan met moeilijk gedrag, en met de vele en complexe zorgnoden die er zijn in een hedendaagse klas (Departement Onderwijs en Vorming, 2021).

Project informatie

Projectpromotor:
Claudia Lento
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
19/9/2022 – 17/9/2023
Budget:
Totaal: € 53.511,34 (PXL: € 53.511,34)
Projectcode:
13/DWO/2022/IC/P147
VTE:
0,65 VTE
Medewerkers:

Claudia Lento

Kristel Stinckens