Het hoofddoel van dit project is in een eerste analyserende stap via literatuurstudie en veldwerk (bevragingen en/of focusgroepen) afbakenen welke fundamentele inzichten reeds uit (internationaal) onderzoek bewezen zijn in verband met effectief omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag. Bijkomend is het belangrijk te onderzoeken hoe de transfer van deze output naar het werkveld idealiter verloopt.
De samenleving evolueert immers in een sneltempo. De invoering van het M-decreet (2015) zette de poort naar meer inclusief onderwijs open. Dit zorgde voor een aanzienlijke verandering in het onderwijslandschap (Struyf et al., 2018). Leraren in regulier onderwijs voelen zich niet voldoende handelingsbekwaam om leerlingen in moeilijkere omstandigheden te begeleiden en meer bepaald om met ‘moeilijk hanteerbaar gedrag’ om te gaan (Smeets et al., 2019). Uit recente focusgroepen georganiseerd i.o.v. de overheid, blijkt dat de lerarenopleiding bewust moet kiezen voor sterke fundamenten in de kernopdracht van hun afstudeerders (Brinckman & Versluys, 2021). De focus moet liggen op de leraar als coach, inhoudelijk (didactisch) expert en opvoeder. De beheersing van deze laatste rol blijkt in het bijzonder moeilijk voor startende leraren. De deelnemers stellen vast dat heel wat starters vandaag onvoldoende of niet de juiste handvaten meekrijgen tijdens hun opleiding om goed te kunnen omgaan met moeilijk gedrag, en met de vele en complexe zorgnoden die er zijn in een hedendaagse klas (Departement Onderwijs en Vorming, 2021).
Claudia Lento
Kristel Stinckens