De interassociatie-cel “iSTEM inkleuren” bundelt de expertise van belangrijke academische spelers in het STEM-verhaal in het secundaire onderwijs: KU Leuven, UCLL, Arteveldehogeschool, UAntwerpen, VUB en AUHL. De cel is een operationeel platform dat als doel heeft de recente bevindingen rond STEM-didactiek in Vlaanderen, maar ook internationaal, in de praktijk te brengen in het Vlaamse secundair onderwijs met als extra dimensies het uitvoeren van effectiviteitsmetingen en aandacht voor kansengroepen.
COOL (COllaboratief Online Leren) voor iSTEM, verrijkt door de methodiek van het Inkleurmodel, is het centrale werkinstrument. Het praktisch werk ondersteund door de cel iSTEM gebeurt in Teacher Design Teams in verschillende scholen. De focus ligt op de 1 ste graad van het secundair onderwijs, de 2 de en 3 de graad tso/bso en kansengroepen. Er worden leermodules ontwikkeld die de leerlingen uitdagen om met de vele i’s van iSTEM – interactief, innovatief, ingenieus interdisciplinair en integrerend – aan de slag te gaan, die vervolgens breed toegankelijk gemaakt worden in de dagelijkse praktijk van het STEM-onderwijs in Vlaanderen.
Dr. Els Knaepen
Gert Beenaerts
Catherine Roden