Sommige van onze junior-collega’s uiten de wens om te excelleren en hun vakinhoudelijke én interculturele competenties te versterken door middel van een buitenlandse stage of een buitenlands semester. Uit onderzoek van onder andere Cushner & Chang (2015) blijkt echter dat om significante interculturele leerwinst te kunnen genereren bij ‘overseas learning’ specifieke aandacht moet gegeven worden aan het monitoren van de leervorderingen en het ondersteunen van de studenten tijdens de effectieve mobiliteitsfase. Dit betekent dat niet enkel tijdens de voorbereidingsfase studenten uitgedaagd moeten worden om hun stereotype beelden en vooroordelen in vraag te stellen, maar dat zij eveneens tijdens hun verblijf in het buitenland goed moeten ondersteund worden om hetzelfde te kunnen doen. Enkel op die manier kunnen we zorgen voor maximale ontwikkelingskansen waar we studenten activeren en flankerend coachen.
PXL-Education onderzoekt in haar OIP hoe de interculturele competenties in de pre-mobiliteitsfase in de praktijk kunnen verhoogd worden wat resulteert in de ontwikkeling van een High-Impact Learning Traject @home in samenwerking met internationale partners. PXL-Healthcare legt de focus op de twee volgende fasen in het High-Impact Learning Traject, met name de effectieve mobiliteitsperiode en tenslotte de post-mobiliteitsfase of nazorgfase. Op basis van onderzoek naar de praktische mogelijkheden voor ondersteuning, zal de ontwikkeling hiervan telkens gebeuren via een co-creatie proces met onze Zuidpartners en onze junior-collega’s.
Elke Van de Moortel