Het toepassen en inoefenen van theoretische kennis, waarbij studenten of werknemers leren nadenken over klinische situaties, is een fundamenteel proces voor opleidingen en bijscholingen binnen de gezondheidszorg. Momenteel worden hiervoor verschillende werkvormen gehanteerd, waarbij de gezondheidszorg voornamelijk werkt met simulatieonderwijs. Actueel zien we binnen het onderwijslandschap een toename van innovaties en technologische toepassingen die variëren in mate van fideliteit (binnen deze setting betekent een hoge fideliteit, een hoge mate van realiteitszin waarbij bijvoorbeeld gebruik gemaakt wordt van technologische toepassingen zoals een Immersive room of Virtual Reality. Een lagere fideliteit zet minder in op de realiteitservaring en kan het bespreken van een casus zijn zonder verder ondersteunende hulpmiddelen om het leerproces te bevorderen).
Voorbeelden van gehanteerde werkvormen binnen PXL Healthcare zijn, naast het simulatieonderwijs binnen het Trauma & Life Support Center (T&LSC), de Immersive Room (IR) en het 360°-videoproject (Vivista). In de IR wordt men als het ware ondergedompeld in een artificiële omgeving om meer realiteitszin te verkrijgen binnen trainingen; bij Vivista wordt dezelfde oefening gemaakt, maar dit via een VR-bril of 360°-beelden op een monitor.
De vraag rijst in welke verhouding deze werkvormen best worden toegepast, alsook welke leermechanismen best gebruikt worden om een groter leereffect te verkrijgen. Een belangrijk voorbeeld hiervan is hoe de reflectie (debriefing) gefaciliteerd wordt bij het toepassen van bovenstaande werkvormen.
Deze onderwijsinnovatiepilot valt binnen het departement Healthcare (opleiding verpleegkunde) en omvat een experimentele interventiestudie bij tweede- en derdejaarsstudenten. Het project loopt over 2 fasen heen waarbij fase 1 dient voor de voorbereidingen en de ontwikkeling van meetschalen (kennis en soft skills). Tijdens fase 2 gebeurt de datacollectie via een pré- en postmeting om de verschillende werkvormen met elkaar te vergelijken. Het uiteindelijke doel van deze pilot is om een assessment en trainingscentrum op te zetten voor zorgprofessionals, studenten en uiteindelijk ook andere sectoren.