UHasselt - Faculteit Wetenschappen
Sessie biologie
Proeven van de opleiding Biologie - een kijk achter de schermen van het Centrum voor Milieukunde
Tijdens een rondleiding in het Centrum voor Milieukunde, maak je kennis met verschillende laboratoria en onderzoekstechnieken die binnen de opleiding biologie aan bod komen. Wetenschappers vanuit verschillende onderzoeksvelden binnen de biologie tonen je op welke manier onderzoek naar verschillende organismen (planten, platwormen, bacteriën, de mens) gebeurd en tonen je welke onderzoekstechnieken ze hiervoor gebruiken.
In het Centrum voor Milieukunde (CMK) staat multidisciplinair onderzoek naar de effecten van verschillende milieuproblematieken op organismen, bodem-, water- en luchtkwaliteit centraal. Dit betekent onderzoek naar cellulaire en moleculaire mechanismen van toxiciteit, onderzoek naar biodiversiteit, ontwikkeling van zuiveringstechnieken voor vervuilde bodems en (grond)water en milieu-analyses.
Donderdag 29 februari | sessie in de voormiddag en namiddagLocatie: UHasselt | campus Diepenbeek (gebouw D, Agoralaan, 3590 Diepenbeek)Max. aantal leerlingen: 24
Sessie chemie
Chemie gaat over atomen, moleculen, stoffen, materialen
- Over hoe je ze kan omzetten in mekaar, bv. om nieuwe zonnecellen of batterijen voor elektrische wagens te bouwen.
- Over hoe je hun eigenschappen naar je hand kunnen zetten, bv. om nieuwe manieren te vinden om kanker te genezen of resistente bacteriën te bestrijden.
- Over hoe je metingen kan doen, die jou meer inzicht geven, bv. analysemethodes om resten van pesticiden in ons voedsel op te sporen.
- Over hoe je voorspellende modellen kan bouwen die tijdrovende experimenten overbodig maken, bv. het voorspellen van de katalytische conversie van CO2 ter bestrijding van het broeikaseffect.
Chemie gaat over nanotechnologie en over biochemie, en nog zoveel meer.
Op al deze manieren, draagt chemie bij tot het overwinnen van de “Grote Maatschappelijke Uitdagingen” van de mensheid in de 21ste eeuw: verzekeren van gezondheid, energie, voedselvoorziening en duurzame landbouw, zuiver water, slim en groen transport, …
Tijdens de proefdagen maak je kennis met wat chemie écht is. Je leert de onderwijsmethode van UHasselt-chemie kennen, in een echt hoorcollege en een werkzitting/responsiecollege. Je zal een cyclus doorlopen van kennis maken met, analyseren van wat je geleerd hebt en het toepassen ervan, steeds vanuit het atomaire denken dat zo typerend is voor de chemicus.
Dus wil je kennis maken met de unieke krachtige leeromgeving van UHasselt: kom dan zeker kijken bij chemie tijdens de proefdagen!
!!Opgelet: deze sessie gaat door in het labo. Gelieve een labojas mee te brengen, een lange broek en gesloten schoenen te dragen
Donderdag 29 februari | sessie in de voormiddag en namiddagLocatie: UHasselt | campus Diepenbeek (gebouw D, Agoralaan, 3590 Diepenbeek)Max. aantal leerlingen: 24
Sessie fysica
Voor fysica is de sessie in de voor- en namiddag anders.
Eigentrillingen
Van broeikasgassen tot de moderne astrofysica, trillingen spelen een grote rol in ons dagelijks leven. Je kan gerust stellen dat heel de wereld trilt. Maar wat zijn deze trillingen precies? Hoe kunnen we ze beschrijven, opmeten? In deze pro(e)fles gebruiken we een mechanisch systeem om belangrijke begrippen, zoals frequentie, Fourierspectrum, eigentrillingen,... aan te brengen. Na een kort hoorcollege van prof. dr. Bart Cleuren ga je zelf aan de slag.
Donderdag 29 februari | sessie in de voormiddagLocatie: UHasselt | campus Diepenbeek (gebouw D, Agoralaan, 3590 Diepenbeek)Max. aantal leerlingen: 24
De impact van impacts
Wat zich afspeelt in het heelal rondom ons lijkt vaak een ver-van-mijn-bed-show, maar dat is slechts schijn. Zelfs als we enkel naar ons eigen zonnestelsel kijken, stellen we vast dat dit veel chaotischer is dan we meestal denken. Zo werd de aarde 65 miljoen jaar geleden het slachtoffer van een inslag die het leven kostte aan de dinosauriërs… Dit maakte op zijn beurt de ontwikkeling van de zoogdieren en uiteindelijk het ontstaan van de mens mogelijk. Maar voor diezelfde mensheid zou een soortgelijke inslag nu onoverzienbare gevolgen hebben…
Het slechte nieuws, nu, is dat zo'n impact nog steeds kan gebeuren!
Deze sessie gaat over het wat, hoe en waarom van deze impacts, het gevaar dat ze voor ons inhouden, en wat we kunnen ondernemen om ons er tegen te beschermen. Tegelijk krijgen we meer inzicht in hoe ons zonnestelsel in elkaar zit.
Donderdag 29 februari | sessie in de namiddagLocatie: UHasselt | campus Diepenbeek (gebouw D, Agoralaan, 3590 Diepenbeek)Max. aantal leerlingen: 24
Sessie wiskunde
Voor wiskunde is de sessie in de voor- en namiddag anders.
sessie in de voormiddag
Fractalen
Het doel van deze proefles is om een aantal bekende fractalen te bestuderen (de Cantorverzameling, de Koch-kromme, de driehoek van Sierpinski, etc.). Een fractaal is een verzameling A waarbij deelverzamelingen van A gelijkvormig zijn met A. Er bestaan natuurlijke figuren die op fractalen lijken (wolken, bergen, kustlijnen, bloemkool). We bepalen de complexiteit van fractalen met behulp van fractale dimensies (Hausdorff, Minkowski, etc.).
sessie in de namiddag
Hoe benaderen we oplossingen van vergelijkingen?
In veel toepassingen in de techniek, economie en wetenschap moeten op gegeven ogenblik vergelijkingen opgelost worden. Zolang het lineaire vergelijkingen, bijvoorbeeld 2 x + 3 = 5, of kwadratische vergelijkingen, bijvoorbeeld x^2 - 5 x + 6 = 0 (x^2 = x * x), zijn, dan bestaan er standaard methoden zoals de beroemde 'abc-formule' om deze vergelijkingen op te lossen. De praktijk in de techniek en wetenschappen is echter weerbarstiger omdat daar de meeste vergelijkingen een veel complexer karakter bezitten. Een voorbeeld is e^x = 4 x^2. In dit soort gevallen kan men de vergelijking niet langer in x oplossen en zal men toevlucht moeten nemen tot benaderingen van de oplossing. De oude Egyptenaren, Babyloniërs en Chinezen hielden zich al bezig met dit soort problemen.
In deze proefles zullen we een aantal methoden tegenkomen om de oplossing van dit soort vergelijkingen te benaderen. Deze methoden kunnen ook gebruikt worden om belangrijke getallen, zoals pi, te benaderen. Het grappige is dat we een getal als pi willekeurig goed kunnen benaderen, maar dat we pi nooit exact kunnen berekenen. We kunnen nu al verklappen dat de methoden voor benadering gebaseerd zijn op herhaalde benaderingen (door wiskundigen 'iteraties' genoemd). Het beginsel is dat we starten met een beginschatting, zeg x_0, en dat we dan met herhaalde iteraties steeds dichter bij de oplossing x komen. Maar ... gaat dat altijd goed? Komen we altijd netjes uit bij de oplossing? En zo ja, hoeveel herhalingen (iteraties) zijn er nodig om tot een oplossing te komen?
In de proefles zullen we ingaan op een aantal methoden en op bovenstaande vragen. Je zult eerst wat theorie te zien krijgen, en vervolgens kun je aan de computer wat spelen met dit soort problemen.
Een sterke interesse in wiskunde en voldoende uren wiskunde worden aangeraden.
Donderdag 29 februari | sessie in de voormiddag en namiddagLocatie: UHasselt | campus Diepenbeek (gebouw D, Agoralaan, 3590 Diepenbeek)Max. aantal leerlingen: 15
Sessie informatica
Roadmap to robotics: Physical computing en meer a.d.h.v. de micro: bit
Een micro-controller, een arduino, een raspberry pi, een lego mindstorm, een micro:bit, … de lijst van computerplatformen die het mogelijk maken om op een creatieve manier objecten te ontwerpen, te bouwen en te programmeren wordt steeds langer en toegankelijker.
In deze workshop gebruiken we de micro:bit, een betaalbaar platform. We starten met een overzicht van de standaard onboard kenmerken (LEDs, buttons, pins, sensors, communication, …).
Daarna kijken we hoe we de micro:bit kunnen programmeren. Dit kan standaard op twee manieren: blockbased of met Python.
Donderdag 29 februari | sessie in de voormiddag en namiddagLocatie: UHasselt | campus Diepenbeek (gebouw D, Agoralaan, 3590 Diepenbeek)Max. aantal leerlingen: 25