Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Marketing - OLOD in de kijker - Philippe Muyters

Management van Sport (Philippe Muyters), 3MAR: Keuzeoptie Sportmanagement

Wat wil je  je studenten bijbrengen? 

Ik wil dat ze kennismaken met het ruime spectrum van sportmanagement: van professionalisering en goed bestuur tot infrastructuur en omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag. De studenten zouden na mijn cursus in staat moeten zijn om die kennis toe te passen in de praktijk, rekening houdend met de bestuurskracht van een club. Niet elke club kan namelijk dezelfde stappen nemen.

Hoe pak je dit aan? Werkvorm? Cases? 

In elk van de lessen behandelen we één groot thema, meestal aan de hand van presentaties en input die ik dankzij mijn contacten in de brede sportwereld heb. Dan hebben we daar een discussie over en gaan de studenten in groepjes op zoek naar een case of wat ze over dat onderwerp vinden bij een federatie of club. Met deze theoretische bagage trekken ze dan naar een club van hun keuze, lichten die door op de verschillende facetten en leveren dan een advies af waarin ze een aantal voorstelen formuleren voor de club. Voor de eindproef speel ik dan even de voorzitter van de club en is het aan hen om mij te overtuigen van de stappen die ze voorstellen. Het zou natuurlijk prachtig zijn mochten de clubs ook werkelijk met het advies van de studenten aan de slag gaan. Dat zou het effect van de cursus in de praktijk alleen maar vergroten.

Hoe evalueer je het olod?

Ik ben blij dat PXL dit aanbiedt, want het is een opleidingsonderdeel dat een onmiddellijk en duidelijk effect kan hebben op de duizenden sportclubs die in Vlaanderen actief zijn. Als minister van Sport heb ik ondersteuning en professionalisering van sportclubs altijd enorm belangrijk gevonden, want die vele sportclubs zijn de basis van alle sport in Vlaanderen. Hoe beter we het daar doen, hoe beter we zullen scoren in alle andere onderdelen ook.

Ben je tevreden over het bereikte niveau van je studenten?

Ja, ik vind dat ze over het algemeen goed snappen wat de bedoeling van dit onderdeel is en dat ze ook de theoretische kennis op een gepaste manier en op de juiste schaal kunnen vertalen naar verschillende clubs. En dat vind ik wel belangrijk: doorvertaling naar de praktijk, maar met aandacht voor de juiste schaal en bestuurskracht.

Wat is je grootste uitdaging?

Ik zal wel niet de enige zijn die dit zegt: lesgeven op afstand. Door corona heb ik maar twee lessen fysiek kunnen geven. En dat was dan ook nog in hybride vorm. Ik heb graag direct contact. Ik zie graag hoe de studenten reageren en lees hun lichaamstaal. Dat was niet echt mogelijk en heb ik toch wat gemist. Aan de andere kant waren al deze online vergaderingen en presentaties natuurlijk ook een pluspunt, want ze zullen er allemaal toch mee te maken hebben in hun verdere professionele carrières.

Wil je iets bijsturen naar volgend academiejaar toe?

Het was mijn eerste lesjaar, dus wellicht zal ik hier en daar wel nog een detail aanpassen. En ik moet sowieso kijken of er wijzigingen in de wetgeving zijn die ik moet meenemen voor volgend jaar. En feedback van de studenten is zeker altijd welkom!