Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Alumna in de kijker - Julie Den Hond

Julie Den Hond kwam met een diploma “Onthaal en Public Relations” van het Agnetencollege Peer naar Hogeschool PXL. Ze studeerde in 2019 af als leraar secundair onderwijs: geschiedenis en Nederlands én ze behaalde toen ook het attest van Rooms-Katholieke godsdienst. Momenteel is ze leerkracht Nederlands en godsdienst en studeert ze nog verder voor diocescaan diploma voor het vak “Rooms-Katholieke godsdienst”.

HOE ZIET JOUW LOOPBAAN ERUIT?

Tien dagen na mijn afstuderen op de PXL werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek in het Sint-Franciscuscollege (Heusen-Zolder). Een week na het gesprek kreeg ik te horen dat ik voltijds kon beginnen voor een volledig schooljaar. De droom van iedere beginnende leerkracht! Ik geef er nu nog steeds les.

In september 2019 begon ik ook aan het Hoger Instituut voor Godsdienstwetenschappen in Hasselt. Op de PXL volgde ik RZL, waarna ik een bijkomend diploma wilde behalen voor het vak godsdienst. Geen evidentie om dit te combineren met een voltijdse job, maar de goesting, motivatie én interesse zijn nog steeds aanwezig.

WAT DOE JE NU IN HET DAGELIJKSE LEVEN? HOE ZIET EEN “STANDAARD”WERKWEEK ERUIT? HOE HEB JE DIT VERWEZENLIJKT?

Naast mijn voltijdse job, volg ik iedere dinsdagavond de lessen aan het HIGW. In het weekend maak ik tijd voor familie, vrienden, feestjes en uitstapjes. Dat is niet altijd even makkelijk, want je werk stopt immers niet nadat de schoolpoort sluit. Inclusief administratie, lesvoorbereiding, verbeterwerk, opvolging, … kom je toch aan de standaard 40-urenweek.

Ik wist allang dat ik het onderwijs in wilde, maar mijn loopbaan in het secundair onderwijs verliep niet altijd vlot. Hierdoor twijfelde ik soms of ik de lerarenopleiding wel aan zou kunnen. De klastitularis in mijn laatste twee jaren secundair, Evy Verbiest, motiveerde me om altijd het onderste uit de kan te halen. “Niets wat jullie niet kunnen”, was één van haar slagzinnen. Zij gaf me dat laatste duwtje in de rug om voor mijn passie te gaan.

HOE VERLIEP JE STUDENTENPERIODE?

Toen ik startte aan de PXL, kwam de perfectionist in mij naar boven. Ik werkte keihard en legde mezelf heel veel druk op. Toch heb ik ook erg hard genoten van die tijd. Die drie jaren vlogen voorbij. Met een grote glimlach kijk ik erop terug.

WAT WAS DE GROOTSTE TROEF VAN JE OPLEIDING BIJ PXL-EDUCATION?

De ruime stagemogelijkheden. Tijdens de opleiding leerde ik veel facetten van het onderwijs  kennen in verschillende contexten. Ik denk aan projectwerking voor secundaire scholen, langdurige engagementen waarin je veel nieuwe mensen ontmoet, project Leren Thuis Leren, … Op dat moment is het veel en hard werken geblazen, maar achteraf bekeken heb ik best veel bijgeleerd.

WAT IS HET BELANGRIJKSTE DAT JE VAN JE STUDIES IS BIJGEBLEVEN?

Geniet van het studentenleven. Je hebt het druk, je moet studeren en iedere keer is die vervelende blok daar. Toch was het een heerlijke, zorgeloze tijd.

WAT ZIJN JE BESTE HERINNERINGEN AAN JE STUDENTENTIJD EN AAN HOGESCHOOL PXL?

De catering: vol-au-vent, mét koekje natuurlijk! Verder blijft de IR-reis naar Madrid in het derde jaar me bij. Tot slot: wanneer meneer Aelbrecht zo opging in zijn geschiedenislessen dat hij op de stoelen en banken klom.

WAT WAS JE FAVORIETE PLEKJE @HOGESCHOOL PXL EN IN HASSELT?

De refter: ik hoef niet uit te leggen waarom. 😊

WELKE DOCENT INSPIREERDE JE HET MEESTE EN WAAROM?

Mevrouw Vinckx: zij gaf zo gepassioneerd les, met veel ‘goesting’. Ze was ook streng, maar hier leerde je echt van. Bij haar voelde ik dat ik beter werd in het vak. Dat motiveert natuurlijk.

WAT IS JE BESTE ADVIES VOOR ONZE STUDENTEN PXL-EDUCATION?

Omring je met studenten die dezelfde doelen voor ogen hebben als jij. Zo stimuleer en motiveer je elkaar nog meer. Niets is leuker dan die kleine en grote successen samen te delen en te vieren.

EXTRA TIP VAN JULIE!

Een goede dosis rock ’n roll en humor in je lessen, dat zit altijd goed. En dat eerste loon? Profiteer daar maar van!