Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Alumna in de kijker - Lien Swinnen

Lien Swinnen kwam met een diploma van het Sint-Lutgardis Instituut Mol naar Hogeschool PXL. In 2014 studeerde ze af en kon ze meteen starten als kleuterjuf bij STEAM-Basisschool Curieuzeneuzen in Balen. Ondertussen is ze niet enkel alumna van PXL-Education, maar ook een collega in de opleiding kleuteronderwijs!

Hoe ziet jouw loopbaan eruit?
Ik ben ‘met mijn gat in de boter gevallen’: na mijn opleiding kon ik meteen starten in mijn huidige school, STEAM-basisschool Curieuzeneuzen.
Ik had er verschillende jobs zoals klas- zorg-, en turnleerkracht, leerkracht anderstalige nieuwkomers in de kleuter -en lagere school,… Een hele fijne en leerrijke ervaring!
Na enkele jaren kreeg ik de unieke kans om aan de slag te gaan als praktijklector kleuteronderwijs op de PXL. Daar geef ik POP in jaar 1 en 2 en voer ik stagebezoeken uit. Een boeiende aanvulling op mijn huidige job als kleuterleerkracht!

Wat doe je nu in het dagelijkse leven?
Door de verschillende jobs  ziet elke werkweek er een beetje anders uit, maar dat vind ik net een grote meerwaarde.
In de kleuterklas heb ik me nog geen dag verveeld: de spontaniteit en de verwondering van de kleuters gecombineerd met de verschillende leerinhouden maken het heel afwisselend. Zo ben ik bv. de juf met de handpop, maar bouw ik daarnaast een waterparadijs in de klas, verkleed ik me als prinses, bak ik pannenkoeken in de refter, ga ik samen met de kleuters op uitstap naar het kippenhok, help ik op het springkasteel enzovoort!
Als praktijklector krijg ik de kans om aan de ene kant ‘mee te denken’ op de hogeschool en aan de andere kant inhouden en activiteiten uit te testen in mijn eigen klaspraktijk. Dat zorgt ervoor dat het lesgeven en het vernieuwen ook voor mezelf een uitdaging blijft.

Hoe verliep je studentenperiode?

Ik vond het starten op een nieuwe school altijd een beetje spannend. Dat gold zowel voor de kleuterklas, maar ook de lagere, middelbare en hogeschool. Daarom vind ik ‘graag naar school gaan en je er goed voelen’ nu zo belangrijk. In het eerste jaar op de hogeschool komen er zoveel nieuwe dingen op je af dat het soms overweldigend wordt. Ik herinner me nog mijn allereerste stagedag waarbij ik ’s morgens geen hap door mijn keel kreeg omdat ik zo zenuwachtig was om mijn les ‘gedicht aanleren’ te geven. Vaak denk ik met een glimlach aan dit moment terug. Na de creastage in het tweede jaar ontstond  er een veel hechtere klasgroep  en werd het samenwerken voor groepsopdrachten makkelijker.

Door de steeds langere stageperiodes in het tweede en derde jaar werd ik qua planning en timemanagement uitgedaagd om alles op tijd klaar te krijgen, maar met wat ‘knip -en plakhulp’ van het thuisfront kwam dit steeds goed.

Wat was de grootste troef van je opleiding bij PXL-Education?

Het persoonlijk contact met de lectoren was een grote troef. Wanneer een lector op stagebezoek kwam, was ik steeds ontzettend zenuwachtig. Het zweet brak me dan altijd uit 😊.Toch stelden ze me steeds gerust met een vriendelijke lach, een knikje of een babbel. Tijdens de lessen hing er ook een ongedwongen sfeer waardoor iedereen vragen kon stellen.

Wat is het belangrijkste dat je van je studies is bijgebleven?

Een goede voorbereiding zorgt voor rust in je hoofd. Verder moet je ‘leren loslaten’. Soms kan je iets heel goed voorbereid hebben, maar loopt het in de praktijk niet zoals gepland. Vooral dat laatste heb ik moeten leren. Er zijn nu soms nog momenten dat dit iets minder goed lukt.

Wat zijn je beste herinneringen aan je studententijd en aan Hogeschool PXL?
De creastage die we samen met mevrouw Peeters deden, bleef me altijd bij.
Ook alle praktijkvakken/praktijklokalen waar we effectief lessen en ideeën mochten uittesten zijn een fijne herinnering.  

Wat was je favoriete plekje @Hogeschool PXL en in Hasselt?

De cafetaria met lekkere broodjes!

Welke docent inspireerde je het meeste en waarom?
Eén docent opnoemen is heel moeilijk.  De kleinschaligheid was de grote meerwaarde van de opleiding. Wanneer je vragen had, kon je altijd bij iemand terecht. Een dikke pluim voor de hele opleiding!

Wat is je beste advies voor onze studenten PXL-Education? (Enkele voorbeelden: studeertip, een levensvisie, jouw sleutel voor succes, …

Geef jezelf de tijd en de ruimte om te ontwikkelen als leerkracht. Elk schooljaar, elke klas en elke kleuter is anders en net dat zorgt voor hele mooie leer -en groeikansen!