Wil jij van elke klant een koning maken en heb je de juiste dosis commerciële feeling? Dan is deze opleiding tot sales- en customer supportmedewerker iets voor jou. Je bent het interne aanspreekpunt in spé voor klanten, vertegenwoordigers, verdelers en andere bedrijfsafdelingen. Je beantwoordt vragen van klanten via telefoon en e-mails over productinformatie, prijs, bestellingen en levertermijnen. Je denkt mee met de klant en maakt een situatieschets van het probleem. Je maakt de klant wegwijs in nieuwigheden en acties, en ondersteunt andere bedrijfsafdelingen van a tot z met hun offertes, bestellingen, verzendingen, vragen, klachten en retours. Met andere woorden: een groot, maar interessant takenpakket.
De opleiding duurt twee jaar (120 studiepunten).
In het eerste jaar verkrijg je vooral vakinhoudelijke kennis en vaardigheden: o.a. beginselen van marketing, ICT-vaardigheden, verkooptechnieken, commerciële communicatie in meerdere talen, ...
Kennismaken met de bedrijfswereld en de sales en customer support dienst. Dat kan door te leren in een echt bedrijf aan de hand van werkplekleren. Twee dagen per week leer je de job op de werkvloer.
In het tweede jaar ga je dieper in op de verworven kennis door vakken als o.a. beginselen van marketing, ICT-vaardigheden, marktonderzoek, inleiding logistiek, commerciële communicatie in meerdere talen. Je maakt ook kennis met enkele digitale tools in sales.
De kers op de taart is je graduaatsproef. Hier werk je een oplossing van een concreet probleem op de werkplek uit.
Jij wil ...
De kneepjes van het vak leren met een praktijkgerichte opleiding.
Zo snel mogelijk het werkveld in om nog meer te leren.
De wondere wereld van het commerciële leven verkennen.
Jouw administratief en organisatorisch talen inzetten om elk product snel af te leveren.
Elke klant als koning behandelen.
Nauwkeurig en stipt werken in functie van producten én mensen.
Net dat tikkeltje meer
Leren door te doen: bijna de helft van de opleiding wordt aangeboden via werkplekleren en met het grote PXL-netwerk geeft dat oneindig veel mogelijkheden.
Onze lectoren hebben een ruime professionele ervaring in de commerciële sector en zijn gedreven lesgevers en studentencoaches.
Experten in sales en marketing verzorgen regelmatig gastcolleges.
Sterke begeleiding van de student, zowel in de hogeschool als op de werkplek.
Jouw toekomst
Je brengt gedurende anderhalf jaar twee dagen per week op de werkplek door. Indien de werkplek tevreden is, ben je de ideale toekomstige werknemer. Studeren is dus solliciteren!
Bijna alle bedrijven hebben een verkoopafdeling. Daarom is de arbeidsmarkt steeds op zoek naar commerciële en administratieve duizendpoten. Ben jij er zo een en heb je de juiste talenkennis en een basis aan technische productkennis? Dan is jouw bijzonder profiel erg gegeerd!
In de recent door Vacature gepubliceerde top 10 van meest gevraagde jobs in de verkoop staat 'Sales binnendienst' of 'Customer Service Officer' op plaats 4. Ook VDAB erkent commercieel medewerker binnendienst als een knelpuntberoep.
Wil je je verder verdiepen? Dan kan je met een vervolgtraject van 90 studiepunten het diploma Bachelor in het Bedrijfsmanagement - Marketing behalen.
Met dit diploma op zak mag je een mooie toekomst verwachten met tal van mogelijkheden op de hele arbeidsmarkt.
Programma
Ann Ridel
coördinator
Voldoende commerciële feeling? Dan is sales support medewerker iets voor jou! Je bent het interne aanspreekpunt voor klanten, leveranciers, … via telefoon, e-mail, online, F2F. Je…