De opleiding
Als Sales- en customer supportmedewerker ben je het interne aanspreekpunt voor klanten, vertegenwoordigers, verdelers en andere bedrijfsafdelingen. Klanttevredenheid is je hoofddoel. Commerciële feeling is een must. Je behandelt vragen van klanten via telefoon en e-mail over productinformatie, prijs, bestllingen, levertermijnen enzovoort. Je denkt mee met de klant en maakt een situatieschets van het probleem. Je maakt de klant ook wegwijs in nieuwigheden en acties.
Daarnaast ondersteun je andere bedrijfsafdelingen van a tot z met hun offertes, bestellingen, verzendingen, vragen, klachten en retouren en je ondersteunt de prospectie. Je bent verantwoordelijk voor het proces- en documentbeheer van de verkoop. Je ziet erop toe dat de commerciële procedures worden nageleefd en zorgt ervoor dat de dossiers in orde zijn. Je wordt ook betrokken bij de dienst na verkoop.
Studieduur
- 2 opleidingsjaren van elk 60 studiepunten (dagtraject)
Eerste opleidingsjaar
- Basis vakinhoudelijke kennis en vaardigheden: o.a. beginselen van marketing, ICT-vaardigheden, verkooptechnieken, commerciële communicatie in meerdere talen ...
- Werkplekleren: Business to business en kennismaken met de brede bedrijfswereld en meehelpen op een salesafdeling
Tweede opleidingsjaar
- Verdieping vakinhoudelijke kennis en vaardigheden: o.a. beginselen van marketing, ICT-vaardigheden,
marktonderzoek, inleiding logistiek, commerciële communicatie in meerdere talen, Digital tools in Sales … - Werkplekleren: operationeel tot zelfstandig uitvoeren van deeltaken op een salesafdeling
- Graduaatsproef: voorstel tot oplossing van een concreet probleem op de werkplek.
Kenmerken
- Leren door te doen: Bijna de helft van de opleiding wordtaangeboden via werkplekleren
- Kennis en vaardigheden worden ‘just-in-time’ aangeboden om meteen in te zetten op de werkplek
- Onze lectoren hebben een ruime professionele ervaring in de commerciële sector en zijn gedreven lesgevers en studentencoaches
- Experten in Sales en Marketing verzorgen regelmatig gastcolleges
- Sterke begeleiding van de student, zowel op de hogeschool als op de werkplek
onder voorbehoud van goedkeuring door de Vlaamse Regering
Wie ben je?
Jouw interesses
- Je wil een sterk praktijkgerichte opleiding en liefst zo snel mogelijk leren door te doen.
- Je vindt klanttevredenheid belangrijk en bent commercieel ingesteld.
- Je bent een administratieve duizendpoot.
- Je houdt van omgaan met mensen, bent nauwkeurig en stipt en kan goed je plan trekken op vlak van talen.
- Een functie als sales support medewerker is ideaal om later door te stromen tot account- of salesmanager
Beroep
- Aangezien zowat alle bedrijven aan verkoopafdeling hebben, is de arbeidsmarkt naarstig op zoek naar een commerciële en administratieve duizendpoot. Indien je daaraan talenkennis en een basis aan technische productkennis kan toevoegen, heb je een bijzonder interessant profiel.
- In de recent door Vacature gepubliceerde top 10 van meest gevraagde jobs in de verkoop, staat “Sales binnendienst” op plaats 4. Ook VDAB erkent commercieel medewerker binnendienst als een knelpuntberoep.
Verder studeren
- Vervolgtraject van 90 studiepunten tot diploma Bachelor Bedrijfsmanagement afstudeerrichting Marketing
- Na de bacheloropleiding is aansluiting mogelijk naar Master in Toegepaste Economische Wetenschappen (UHasselt)