Op 11 februari gingen de decibels in de gebouwen van PXL-Education fors de hoogte in. Aanleiding: het bezoek van een 120-tal superenthousiaste kinderen uit het lager onderwijs. Hun missie: samen met studenten hoger onderwijs en leerlingen uit het middelbaar een droommachine bouwen.
MyMachine is de naam van het unieke, creatieve project waarin de West-Vlaamse hogeschool Howest en Hogeschool PXL sinds 2017 als partners samenwerken. Marleen Schepers, departementshoofd PXL-Green & Tech: "In MyMachine bundelen alle onderwijsniveaus de krachten: kinderen uit het lager onderwijs bedenken met al hun creativiteit een droommachine, studenten hoger onderwijs vertalen dat idee naar een technisch haalbaar concept en leerlingen uit het middelbaar maken tegen het eind van het schooljaar de échte machine, speciaal voor de kinderen."
Vandaag verwelkomde Hogeschool PXL een 120-tal kinderen van basisscholen De Toverfluit (Hasselt), Hink Stap Sprong (Opoeteren), Sint-Jan (Arendonk) en Vijverbeek (Asse). Van Billibob, de rekenrobot, over de blindenhelper en de surprisebom tot de vriendschapsmachine: de leerlingen kregen de kans om al een kleine preview te zien van hun eigen droommachine. Samen met hun oudere collega’s-assistenten konden ze brainstormen over mogelijke verbeteringen en verder mochten ze zich ook volop uitleven in een hele reeks wetenschappelijke proefjes en experimenten.
In totaal worden er dit jaar 9 droommachines gemaakt, 5 onder begeleiding van Howest, 4 onder begeleiding van PXL, waar studenten technologie en lerarenopleiding intensief samenwerken. De definitieve droommachines worden verwacht tegen het einde van het schooljaar.