Wat houdt deze opleiding in?
Een sportclub leiden is meer dan alleen winnen op het veld − het is als het runnen van een bedrijf. Om sportieve successen te behalen, heb je een sterke visie, een goed beleid en voldoende financiële middelen nodig. In de specialisatie Sportmanagement leer je hoe je een sportorganisatie opbouwt en laat groeien, zowel binnen als buiten de lijnen.
Je ontdekt hoe je sponsordeals binnenhaalt, samenwerkt met de media en een sterke community creëert rond je club of atleten. Fans leven in het moment − na drie verloren wedstrijden eisen ze een nieuwe trainer − maar als sportmanager denk jij op lange termijn. Je bouwt aan een stabiele en financieel gezonde club, die niet alleen successen behaalt, maar ook toekomstbestendig is.
Sterke merken zoals Club Brugge, KRC Genk, Remco Evenepoel en Wout van Aert bewijzen hoe cruciaal marketing is in de sportwereld. Of het nu gaat om een voetbalclub, een wielerploeg of een individuele sporter, de juiste branding en marketingstrategie maken het verschil.
Met de unieke combinatie van Marketing en Sportmanagement heb je de perfecte basis voor een carrière in de sportbusiness!
Jij wil:
- Leren hoe je de markt verovert.
- Leren hoe je sterke merken bouwt.
- Samen met bedrijven werken aan real-life projecten.
- Marketeer met de X-factor worden!
Jouw opleiding:
- We koppelen theoretische bagage aan real-life projecten, bachelorproef en stage zodat je reeds tijdens je opleiding heel wat praktijkervaring opdoet.
- We zetten sterk in op soft skills, projectmatig werken, ondernemerschap en communiceren met impact.
- We leren je social media en online marketing campagnes ontwerpen, uitvoeren en monitoren via gangbare marketingsoftware.
- Via de keuzeopties kan je vanaf het eerste jaar specialiseren in Vastgoed, Eventmanagement, Sportmanagement, Digital Marketing of Sales en Business Development.
- Studenten die reeds over een graduaats- of bachelordiploma beschikken, kunnen een verkort traject volgen tussen 60 en 90 studiepunten.