PXL

Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Bowling en Peter De Cupere ontwikkelen 'Het Parfum van Vlaanderen'

19/02/2021

We kunnen momenteel niet reizen, maar waarom kunnen we onze toeristische en culturele troeven niet vertalen in een geurbeleving, dacht Bowling Brands? Peter De Cupere, geurkunstenaar, onderzoeker en docent Open Lab aan School of Arts PXL-MAD, nam deze uitdaging graag aan.

Speciaal voor het International Travel Forum van Toerisme Vlaanderen creëerde Peter drie geuren geïnspireerd op de schoonheid van Vlaanderen: Vlaamse Meesters, natuur en chocolade. “Meer nog dan een beeld roept een geur sterke associaties en emoties op”, besluit De Cupere.

De geuren werden voorgesteld op het online congres dat begin deze maand plaatsvond. Vlaamse aanbieders en internationale partners kregen zo de kans om lezingen te volgen, virtueel met elkaar te netwerken en deals te sluiten. Het centrale thema van het forum was ‘Ontdek Vlaanderen met al je zintuigen’.

De internationale deelnemers kregen na inschrijving een pakketje thuis geleverd met drie geurstalen: Master Tincture (Vlaamse Meesters), Walking Momento (natuur) en Guilty Pleasure (chocolade). Om mentaal naar Vlaanderen te reizen, werden ze gevraagd de geur te verstuiven op de huid of in de kamer en gelijktijdig naar een specifiek luisterfragment te luisteren via een QR-code die op de uitnodiging stond.

Luister hier naar de fragmenten.