In de media

Gemeentepolitiek boeit jongeren niet

2/06/2018

Op 14 oktober trekken de Belgen naar de stembus en bepalen dan wie er in hun gemeente- en provincieraad zal zetelen. Studenten Communicatiemanagement deden een onderzoek naar de politieke interesse van de Limburgse jongeren van 18 tot 25 jaar. 1211 jongeren namen deel aan deze enquête. Opvallende vaststellingen: de interesse in de gemeentepolitiek is eerder beperkt, campagnes worden best gevoerd op sociale media en de NVA valt in de smaak bij de jongeren.

Meer dan de helft van de Limburgse jongeren heeft geen interesse in de gemeentepolitiek

Eerste vaststelling: 95% van de ondervraagden weet dat er straks verkiezingen zijn. Maar, 53% heeft geen interesse in de gemeentepolitiek. Dat is meer dan de helft. Als belangrijkste reden wordt gegeven: “ik voel me niet aangesproken tot het onderwerp” en “ik heb geen vertrouwen in de politiek/politici”. 58% van de jongeren zegt ook dat ze de campagnes van de politieke partijen niet afgestemd zijn op de jongeren. Daarnaast weet 22% van de ondervraagde Limburgse jongeren niet van welke partij hun burgemeester is. Het feit dat de helft van de Limburgse jongeren geen interesse heeft in de politiek heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de jongeren vinden dat de campagnes van politieke partijen niet genoeg gericht zijn op jongeren: meer dan 69% is die mening toegedaan.

Jongeren zijn heel vaak nog geen lid van een politieke partij: slechts 8,89% geeft aan lid te zijn van een politieke partij. De NVA is daarbij het populairst (48,5%). SP-a, CD&V en Open VLD komen, met elk 12%, ver achter de NVA. We zien dat jongens/mannen eerder lid zijn van een politieke partij (72,90% van de jongens geeft aan lid te zijn van een politieke partij).

Ook bij de ouders van de ondervraagde jongeren is, volgens de jongeren, de NVA de populairste partij: 31,3%  van de ouders die lid zijn van een politieke partij, zijn dat bij NVA. Vervolgens komen CD&V (21,57%), SP-a (17,65%) en Open VLD (15,69%).

Campagne moet inzetten op inhoud en moet gevoerd worden op sociale media

Politici trekken straks weer de baan op en doen huisbezoeken om potentiële kiezers te overtuigen om voor hen te stemmen. Maar, zo zal je de harten van de jongeren niet veroveren. Jongeren willen in eerste instantie geïnformeerd worden via sociale media. Daarnaast zoeken ze de informatie via televisie, kranten en dan pas via de radio. Maar, tegelijkertijd vertellen de jongeren dat ze in hun stemgedrag beïnvloed worden door ouders (23,90%), vrienden (14,39%) of door zelf actief op zoek te gaan naar de politieke standpunten van de partijen (20,86%).  Dat vertaalt zich ook in de beslissing om voor een bepaalde politieke partij te stemmen: jongeren stemmen op een politieke partij omdat ze akkoord gaan met de politieke standpunten (58,69%). De populariteit van een politicus zou hen bijna niet beïnvloeden.

Media als informatie over politiek

Jongeren gebruiken heel vaak sociale media om zich te informeren. Daarnaast gaan ze ook op websites op zoek naar informatie: de websites van de kranten Het Laatste Nieuws en Het Belang van Limburg zijn duidelijk het populairst bij jongeren. Als jongeren het nieuws willen volgen via de televisie gaat hun voorkeur uit naar VTM, gevolgd door de VRT-zenders. Op radio zijn QMusic en MNM de populairste zenders bij jongeren om het nieuws te volgen. Jongeren lezen duidelijk niet zo graag kranten. Als ze al een krant lezen, dan is dat hoofdzakelijk Het Belang van Limburg, gevolgd door Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

Politiek als vak op school?

Er is duidelijk behoefte aan meer informatie over politiek. En daar is, volgens de Limburgse jongeren, een belangrijke taak weggelegd voor de school. Bijna 72% van de ondervraagde jongeren vindt dat ze meer informatie moeten krijgen over de politiek via de school. Dat kan door lessen te geven over politiek, door politieke lezingen te organiseren of door jongeren de kans te geven om politici een dag te volgen.

Over dit onderzoek

Dit onderzoek werd opgesteld en uitgevoerd door studenten van de opleiding Communicatiemanagement van Hogeschool PXL. In totaal namen 1.714 respondenten deel aan het onderzoek. Jongeren die niet in Limburg woonden en jonger waren dan 18 jaar of ouder waren dan 26 jaar, werden uit de bevraging gehouden. De verwerking van de resultaten werd gedaan op basis van 1.299 ingevulde vragenlijsten.

Bachelor in het Communicatiemanagement

 

 

Verschenen

"Gemeentepolitiek boeit jongeren niet" - Het Belang van Limburg

"Gemeentepolitiek boeit jongeren niet" - Het Nieuwsblad

Contactpersonen

Ben Lambrechts

Ben Lambrechts


+32 11 77 55 12

ben.lambrechts@pxl.be
Nick Daenen

Nick Daenen


+32 11 77 55 22

+32 477 99 42 86

nick.daenen@pxl.be