Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

De gekte van de adventskalenders: van sokken over hondenkoekjes tot seksspeeltjes

27/11/2023

Eind deze week begint de advent. Oorspronkelijk een christelijk gebruik waarbij elke week een kaars wordt aangestoken om af te tellen naar Kerstmis. Maar de kaarsen worden meer en meer vervangen door andere producten. Zo bestaan er tegenwoordig adventskalenders met zeepjes, sokken, thee, hondenkoekjes of zelfs seksspeeltjes. Onderzoeker retail-innovatie Hermien Raedts van Hogeschool PXL legt uit waarom veel mensen zo dol zijn op adventskalenders.

Vanaf een paar weken voor Kerstmis worden we ieder jaar om de oren geslagen met de meest uiteenlopende adventskalenders. De typische kartonnen kalenders met 24 of 25 luikjes waar iedere dag een chocolaatje achter verstopt zit, tot aan Kerstmis, bestaan al lang. 

Maar de laatste jaren springen steeds meer merken en winkelketens mee op die kar om hun producten aan te prijzen. Vooral snoep- en speelgoedmerken zijn fan, maar ook producenten van schoonheidsproducten doen gretig mee.

Hermien Raedts is lector bedrijfsmanagement en onderzoeker retail-innovatie aan Hogeschool PXL in Hasselt. Zij ziet verschillende verklaringen voor de populariteit van de moderne adventskalenders. 

"In de nasleep van de coronacrisis en na alle energiecrisissen willen mensen nog meer tijd en geld vrijmaken voor beleving. Met zo'n adventskalender creëer je elke dag een warm, klein geluksmomentje samen met je gezin", redeneert Raedts. "Er zijn zoveel verschillende opties dat je ook de kalenders van je kinderen of je partner mee kunt ontdekken."

Na de coronacrisis en na alle energiecrisissen willen mensen nog meer tijd en geld vrijmaken voor beleving

Hermien Raedts, lector bedrijfsmanagement Hogeschool PXL

Verschenen

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/23/adventskalenders/