Genk/Hasselt -
Kan je straks aan de hand van artificiële intelligentie (AI) te weten komen of je klant grote kans maakt om een slechte betaler te worden? En of hij/zij na een aanmaning wel of niet van plan is om te betalen? Het Genkse bedrijf eXago van Philip Beckers heeft daarover alvast een onderzoeksproject lopen bij PXL."
Philip Beckers heeft met zijn bedrijf eXago al meer dan 20 jaar ervaring in debiteurenbeheer. Zijn tienkoppig team zorgt er bij bedrijven voor dat klanten (meestal B2B) op een klantvriendelijke manier worden aangezet om tijdig hun facturen te betalen. In die 20 jaar heeft eXago een database opgebouwd waarin 2,4 miljoen gegevens zijn opgeslagen.
Het idee om AI los te laten op die miljoenen data, ontstond met het lezen van een boek: ‘Mens versus Machine’ van Geertrui Mieke De Ketelaere. “Het boek legt haarfijn uit hoe AI in een grote set van data patronen kan herkennen, die patronen door te trekken naar de toekomst en zo verbeteringen kan aanbrengen,” zegt Beckers. “Wie denkt dat AI een ‘ver-van-mijn-bedshow’ is, heeft het mis. Ik wilde wel eens weten of we kunnen voorspellen of bepaalde klanten slechte betalers worden.”