Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

AI doet intrede bij debiteurenbeheer: wie wordt een slechte betaler?

6/02/2024

Genk/Hasselt - 

Kan je straks aan de hand van artificiële intelligentie (AI) te weten komen of je klant grote kans maakt om een slechte betaler te worden? En of hij/zij na een aanmaning wel of niet van plan is om te betalen? Het Genkse bedrijf eXago van Philip Beckers heeft daarover alvast een onderzoeksproject lopen bij PXL."

 

Philip Beckers heeft met zijn bedrijf eXago al meer dan 20 jaar ervaring in debiteurenbeheer. Zijn tienkoppig team zorgt er bij bedrijven voor dat klanten (meestal B2B) op een klantvriendelijke manier worden aangezet om tijdig hun facturen te betalen. In die 20 jaar heeft eXago een database opgebouwd waarin 2,4 miljoen gegevens zijn opgeslagen.

Het idee om AI los te laten op die miljoenen data, ontstond met het lezen van een boek: ‘Mens versus Machine’ van Geertrui Mieke De Ketelaere. “Het boek legt haarfijn uit hoe AI in een grote set van data patronen kan herkennen, die patronen door te trekken naar de toekomst en zo verbeteringen kan aanbrengen,” zegt Beckers. “Wie denkt dat AI een ‘ver-van-mijn-bedshow’ is, heeft het mis. Ik wilde wel eens weten of we kunnen voorspellen of bepaalde klanten slechte betalers worden.”

Verschenen

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240206_95601880