Virtual Reality (VR) is een krachtige en veelbelovende educatieve technologie. Wij focussen op de ontwikkeling van 360°-videolessen, weliswaar slechts één verschijningsvorm van VR. Het voordeel van 360°-videolessen is dat ze voldoende laagdrempelig zijn opdat de leraar in de klas zelf zulke leerinhouden kan ontwikkelen, in scherp contrast met computergeanimeerde VR-omgevingen.
360°-video’s bieden het unieke voordeel om jezelf zonder fysieke verplaatsing in een realistische omgeving te bevinden. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het gebruik van 360°-videolessen in het onderwijs niet alleen positieve effecten heeft op het aanleren van de leerinhouden die in de video’s aan bod komen, maar ook op allerlei andere uitkomstvariabelen, zoals een gevoel van immersie/aanwezigheid in een authentieke situatie, motivatie en gebruikerstevredenheid. Omwille van deze aangetoonde voordelen, in combinatie met de relatief lage kostprijs van 360°-videoapparatuur, is er een grote interesse vanuit de praktijk (scholen en bedrijven) om hiermee aan de slag te gaan.
We kozen er verder voor om, in samenwerking met het expertisecentrum PXL-SMART ICT, zelf een software te ontwikkelen die het mogelijk maakt om verrijkte 360°-videolessen te ontwikkelen. De software draagt de naam ‘Vivista’. Op https://manual.vivista.net/nl/ vatten we de belangrijkste informatie over 360°-videolessen samen en kan je ook de software (gratis) downloaden. Over dit thema kan je ook vormingen volgen in het Centrum Digitaal Leren en ondersteuning op maat krijgen.
Referenties:
Barreda-Angeles, M., Serra-Blasco, M., Trepat, E., Pereda-Baños, A., Pàmias, M., Palao, D., Goldberg, X., & Cardoner, N. (2021). Development and experimental validation of a dataset of 360°-videos for facilitating school-based bullying prevention programs. Computers & Education, 161.
Chien, S., Hwang, G., & Jong, M.S. (2020). Effects of peer assessment within the context of spherical video-based virtual reality on EFL students’ English-speaking performance and learning perceptions. Computers & Education, 146.
Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13 (3), 319-40.
Ferdig, R.E., & Kosko, K.W. (2020). Implementing 360 video to increase immersion, perceptual capacity, and teacher noticing. TechTrends, 64, 849-859.
Fukuta, J., Gill, N., Rooney, R., Coombs, A. & Murphy, D. (2020). Use of 360° video for a virtual operating theatre orientation for medical students. Journal of Surgical Education, 78 (2), 391-393.
Gold, B., & Winscheid, J. (2020). Observing 360-degree classroom videos – Effects of video type on presence, emotions, workload, classroom observations, and ratings of teaching quality. Computers & Education, 156.
Harrington, C.M., Kavanagh, D.O., Wright Ballester, G., Wright Ballester, A., Dicker, P., Traynor, O., Hill, A., & Tierney, S. (2017). 360° operative videos: a randomised cross-over study evaluating attentivenss and information retention. Journal of Surgical Education, 75 (4), 993-1000.
Rupp, M.A., Odette, K.L., Kozachuk, J., Michaelis, J.R., Smither, J.A., & McConnell, D.S. (2019). Investigating learning outcomes and subjective experiences in 360-degree videos. Computers & Education, 128, 256-268. doi: 10.1016/j.compedu.2018.09.015Theelen, H., van den Beemt, A., & den Brok, P. (2020). Developing preservice teachers’ interpersonal knowledge with 360-degree videos in teacher education. Teaching and Teacher Education, 89.
Walshe, N., & Driver, P. (2019). Developing reflective trainee teacher practice with 360-degree video. Teaching and Teacher Education, 78, 97-105