De instaptoets heeft als doel toekomstige studenten van een lerarenopleiding een goed beeld te geven van het eigen startniveau: wat zijn de sterke punten en wat zijn de groeikansen? Een goed beeld hebben van de eigen beginsituatie is noodzakelijk om te groeien als leerkracht. De instaptoets peilt vooral naar talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen van groot belang zijn. Daarnaast bevat de instaptoets ook de onderdelen Frans en wiskunde voor toekomstige studenten leraar lager onderwijs en peilt een toets naar motivatie en studievaardigheden. De resultaten zijn er in de eerste plaats om de student te informeren over zijn beginsituatie. De resultaten worden in geen enkel geval meegeteld als evaluatie. Momenteel krijgen de studenten algemene feedback op basis van de resultaten en is er een vrijblijvend ondersteuningsaanbod voor de studenten die er nood aan hebben. (Vlaamse Hogescholenraad, 2020)
De Vlaamse Regering heeft de ambitie om het remediëringstraject dat volgt op een instaptoets te verplichten. Met dit projectvoorstel willen de veertien indienende instellingen met een educatieve bacheloropleiding op basis van een gezamenlijke, Vlaanderenbrede analyse en samenwerking elke student in die opleiding optimale leerkansen bieden. Ongeacht de nakende verplichting dienen studenten kwaliteitsvolle feedback te krijgen waarmee ze gericht aan de slag kunnen in hun traject. De feedback moet een combinatie zijn van een beschrijving van de huidige stand van zaken, de beschrijving van de gewenste leeruitkomst en een duidelijk advies hoe de studenten tot het gewenste leerresultaat kunnen komen. Van daaruit moeten de studenten aan de slag met hun eigen groeikansen in een remediëringstraject.
Het project is gestoeld op een aantal uitgangspunten:
Dewulf Michelle
Dello Jan
Reekmans Karen