Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

PXL-502 Lerarenopleiding Remediëring

De instaptoets heeft als doel toekomstige studenten van een lerarenopleiding een goed beeld te geven van het eigen startniveau: wat zijn de sterke punten en wat zijn de groeikansen? Een goed beeld hebben van de eigen beginsituatie is noodzakelijk om te groeien als leerkracht. De instaptoets peilt vooral naar talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen van groot belang zijn. Daarnaast bevat de instaptoets ook de onderdelen Frans en wiskunde voor toekomstige studenten leraar lager onderwijs en peilt een toets naar motivatie en studievaardigheden. De resultaten zijn er in de eerste plaats om de student te informeren over zijn beginsituatie. De resultaten worden in geen enkel geval meegeteld als evaluatie. Momenteel krijgen de studenten algemene feedback op basis van de resultaten en is er een vrijblijvend ondersteuningsaanbod voor de studenten die er nood aan hebben. (Vlaamse Hogescholenraad, 2020)

De Vlaamse Regering heeft de ambitie om het remediëringstraject dat volgt op een instaptoets te verplichten. Met dit projectvoorstel willen de veertien indienende instellingen met een educatieve bacheloropleiding op basis van een gezamenlijke, Vlaanderenbrede analyse en samenwerking elke student in die opleiding optimale leerkansen bieden. Ongeacht de nakende verplichting dienen studenten kwaliteitsvolle feedback te krijgen waarmee ze gericht aan de slag kunnen in hun traject. De feedback moet een combinatie zijn van een beschrijving van de huidige stand van zaken, de beschrijving van de gewenste leeruitkomst en een duidelijk advies hoe de studenten tot het gewenste leerresultaat kunnen komen. Van daaruit moeten de studenten aan de slag met hun eigen groeikansen in een remediëringstraject.

Het project is gestoeld op een aantal uitgangspunten:

  • Geeft studenten kans/middelen om hun basiskennis te versterken, en idealiter het gewenste startniveau (score A of B1) te bereiken;
  • Houdt rekening met verschillende achtergronden en leeftijden, speelt in op verschillende niveaus, leertempo, bevat contextrijk leermateriaal;
  • Het materiaal moet meerdere jaren gebruikt kunnen worden en is eenvoudig te herwerken;
  • Gebruik moet via learning analytics op te volgen zijn (om analyse i.f.v. gebruik en voortgang mogelijk te maken

Project informatie

Projectpromotor:
Michelle Dewulf
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
15 oktober 2021 – 15 oktober 2023
Budget:
PXL: €220.786,02 (totaal: €374.625,00 )
Projectcode:
17/DWO/2022/DL/VL042
VTE:
2,5 VTE
Medewerkers:

Dewulf Michelle

Dello Jan

Reekmans Karen