Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

POWER IT UP

POWER IT UP is gericht op het professionaliseren van leerkrachten 3de graad secundair onderwijs uit de dubbele finaliteit en arbeidsmarkt finaliteit zodat zij de digitale competenties en datageletterdheid van hun leerlingen kunnen verhogen. Hiertoe zullen twee trajecten ontwikkeld worden.

1/ Een voorbereidingstraject dat inzet op het verhogen van de digitale en datageletterdheid van leraren. Dit traject omvat het schoolbreed in kaart brengen van digitale competenties van leraren en het professionaliseren van alle leraren 3de graad. Bij deze laatste gaat het zowel om digitaal-technologische competenties als om de pedagogische visie en juiste mindset die noodzakelijk zijn om in co-creatie leerlingenprojecten te ontwerpen en realiseren.

2/ Een co-creatie traject voor en met leerkrachten teams uit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit dat zowel het ontwikkelen als het realiseren van een interdisciplinair leerlingenproject omvat en dat de digitale vaardigheden en mediawijsheid, ondernemingszin en het maken van duurzame keuzes bij hun leerlingen 3de graad stimuleert. Inhoudelijk ligt het accent op authentieke en maatschappelijk relevante uitdagingen binnen het thema energie en energietransitie.

Centraal in het project staan ‘learning parks’. Een learning park is een krachtige leeromgeving. Het is een fysiek trefpunt waar de betrokken actoren van het project elkaar ontmoeten en waar een groot deel van het co-creatie traject gerealiseerd zal worden. Voorbeelden van learning parks zijn de Mind- And Makerspace in Brugge en de T2-campus in Genk.

Als onderdeel van dit project wordt ook expliciet gefocust op de verduurzaming van de interacties en processen tussen de verschillende partners binnen de quadruple helix, met als doel het ontstaan van meerdere learning parks.

Dit project resulteert finaal in een blauwdruk van hoe kennisinstellingen, bedrijven, leerkrachten en leerlingen vakoverschrijdend digitale competenties (inclusief AI en cyber security) kunnen inzetten rond een concreet maatschappelijk thema (gebaseerd op het  uitgewerkte voorbeeld rond energie en energietransitie). Deze blauwdruk biedt houvast en wil een leidraad zijn voor andere samenwerkingsinitiatieven tussen bedrijven en het onderwijs rond fysieke learning parks.

Project informatie

Projectpromotor:
Vincent Vanrusselt
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
1 januari 2023 – 31 december 2025
Budget:
Totaal: € 624.999,16 (PXL: € 143.100,00)
Projectcode:
17/DWO/2023/DL/VL059
VTE:
1,5VTE
Medewerkers:

Geerts Freya