Vakkennis en vakdidactiek zijn belangrijke elementen bij de inhoudelijke versterking van de lerarenopleidingen. Dit laatste vormt een blijvende uitdaging in onze educatieve opleidingen voor zij-instromers, de verkorte educatieve bacheloropleidingen en de educatieve graduaatsopleidingen. Er is een enorme diversiteit aan instroomprofielen binnen deze opleidingen zowel op het vlak van voorkennis als ervaring van instromende kandidaat-leerkrachten. Bovendien werken we met een brede waaier aan onderwijsvakken (houtbewerking, metaal, fietshersteller, … ) en contexten (S.O., BuSO, cvo, TKO, … ) waartoe men als leraar kan wordt opgeleid. Dit maakt dat de organisatie van de vakdidactiek binnen de lerarenopleiding een grote inzet van personeel en middelen vraagt alsook een waaier aan specifieke expertises. Deze problematiek uit zich des te meer binnen de diverse technische specialisaties van de educatieve graduaten en de verkorte bachelors.
Dit project richt zich daarom op de vakdidactiek voor de nijverheidsvakken: technische praktijkvakken die hoofdzakelijk in de A- en AD-finaliteit aan bod komen. De nood aan deze leerkrachtprofielen is groot (17 relevante vacatures op VDAB-website op 22/10/21).
Dit project zet in op inhoudelijke samenwerking en het uitwerken van concrete materialen over de instellingen heen, maar vormt tevens de basis voor een rationalisering van het aanbod.
Patrick Merken
Tom Duchamps