Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

PXL-501 Vakdidactiek cluster nijverheid

Vakkennis en vakdidactiek zijn belangrijke elementen bij de inhoudelijke versterking van de lerarenopleidingen. Dit laatste vormt een blijvende uitdaging in onze educatieve opleidingen voor zij-instromers, de verkorte educatieve bacheloropleidingen en de educatieve graduaatsopleidingen. Er is een enorme diversiteit aan instroomprofielen binnen deze opleidingen zowel op het vlak van voorkennis als ervaring van instromende kandidaat-leerkrachten. Bovendien werken we met een brede waaier aan onderwijsvakken (houtbewerking, metaal, fietshersteller, … ) en contexten (S.O., BuSO, cvo, TKO, … ) waartoe men als leraar kan wordt opgeleid. Dit maakt dat de organisatie van de vakdidactiek binnen de lerarenopleiding een grote inzet van personeel en middelen vraagt alsook een waaier aan specifieke expertises. Deze problematiek uit zich des te meer binnen de diverse technische specialisaties van de educatieve graduaten en de verkorte bachelors.

Dit project richt zich daarom op de vakdidactiek voor de nijverheidsvakken: technische praktijkvakken die hoofdzakelijk in de A- en AD-finaliteit aan bod komen. De nood aan deze leerkrachtprofielen is groot (17 relevante vacatures op VDAB-website op 22/10/21).

Dit project zet in op inhoudelijke samenwerking en het uitwerken van concrete materialen over de instellingen heen, maar vormt tevens de basis voor een rationalisering van het aanbod.

Project informatie

Projectpromotor:
Wouter Hustinx (PXL), Sara Claerhout (Arteveldehogeschool)
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
15/10/2021-15/10/2023
Budget:
Totaal: €253.125,00 (PXL: €41.620,00)
Projectcode:
17/DWO/2022/DL/VL051
VTE:
0,5VTE
Medewerkers:

Patrick Merken

Tom Duchamps