In de Warme School leren leerlingen leren, leven en werken met ‘zin’ door gepersonaliseerde leertrajecten. De warme school werkt op maat van elk kind, vanuit zijn eigen context en is dan ook inclusief. De Warme School streeft welbevinden en betrokkenheid na als hefbomen voor veerkracht en diep leren. Leerkrachten in vaste teams begeleiden vaste leerlingengroepen over de leerjaren heen. Ze bouwen een leergemeenschap waar ook ouders en de brede school actief aan participeren. Ze zetten relaties centraal. De Warme Scholen zijn een hub voor een Warme buurt. We willen in dit project 70 scholen begeleiden in hun transitie naar ‘warme school’.
Op het online leerplatform, dat toegankelijk is voor alle scholen in Vlaanderen, vinden de scholen inspiratie en informatie over de bouwstenen om een warme school te worden met alle instrumenten en tools die ze nodig hebben. Scholen die er voor kiezen om een Warme School te worden kunnen via het platform in eigen regie een persoonlijk traject aangaan en in dialoog gaan met andere scholen. Scholen kunnen via het leerplatform contact opnemen met Warmescholen.net voor advies.
De scholen kiezen via het platform een coach uit een consortium van partners die hen persoonlijk ondersteunt in de transitie. Daarnaast kunnen ze ook inschrijven voor tal van activiteiten die hen ondersteunen bij de transitie:
Tenslotte kunnen de scholen de procesvariabelen van de Warme School en de evolutie hierin monitoren via de Zinscan. Daarnaast kunnen zij ook de veerkracht, het welbevinden en de betrokkenheid bij jongeren en leerkrachten monitoren via Appwel. Hierdoor krijgen individuele jongeren, leergemeenschappen, scholen, lokale en Vlaamse overheden handvatten om de veerkracht te bevorderen. Door de resultaten van veerkracht te koppelen aan de resultaten van de Zinscan en de prestatiemeting via centrale toetsen willen wij de impact van Warme Scholen meten.
Hanne Luts
Lies Hamal