Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Warme Scholen voor Veerkrachtige Jongeren voor een Veerkrachtig Vlaanderen

In de Warme School leren leerlingen leren, leven en werken met ‘zin’ door gepersonaliseerde leertrajecten. De warme school werkt op maat van elk kind, vanuit zijn eigen context en is dan ook inclusief. De Warme School streeft welbevinden en betrokkenheid na als hefbomen voor veerkracht en diep leren. Leerkrachten in vaste teams begeleiden vaste leerlingengroepen over de leerjaren heen. Ze bouwen een leergemeenschap waar ook ouders en de brede school actief aan participeren. Ze zetten relaties centraal. De Warme Scholen zijn een hub voor een Warme buurt. We willen in dit project 70 scholen begeleiden in hun transitie naar ‘warme school’.

Op het online leerplatform, dat toegankelijk is voor alle scholen in Vlaanderen, vinden de scholen inspiratie en informatie over de bouwstenen om een warme school te worden met alle instrumenten en tools die ze nodig hebben. Scholen die er voor kiezen om een Warme School te worden kunnen via het platform in eigen regie een persoonlijk traject aangaan en in dialoog gaan met andere scholen. Scholen kunnen via het leerplatform contact opnemen met Warmescholen.net voor advies.

De scholen kiezen via het platform een coach uit een consortium van partners die hen persoonlijk ondersteunt in de transitie. Daarnaast kunnen ze ook inschrijven voor tal van activiteiten die hen ondersteunen bij de transitie:

  • een inspirerend bezoek aan een exemplarische school (Zinreis)
  • inspiratiesessies waarna de Zin tot verandering wordt gemeten (Zinspiratiesessie en Zinmeting)
  • een opleiding over de bouwstenen van de Warme school en over het transitieproces (Zinbad)
  • een lerend netwerk van scholen met zin in transitie (Zinplek)
  • een jaarlijks event van Warme Scholen (Zinevent)
  • werkplekken waar ondersteunende systemen worden ontwikkeld en gedissemineerd (Zinfabriek)

Tenslotte kunnen de scholen de procesvariabelen van de Warme School en de evolutie hierin monitoren via de Zinscan. Daarnaast kunnen zij ook de veerkracht, het welbevinden en de betrokkenheid bij jongeren en leerkrachten monitoren via Appwel. Hierdoor krijgen individuele jongeren, leergemeenschappen, scholen, lokale en Vlaamse overheden handvatten om de veerkracht te bevorderen. Door de resultaten van veerkracht te koppelen aan de resultaten van de Zinscan en de prestatiemeting via centrale toetsen willen wij de impact van Warme Scholen meten.

Project informatie

Projectpromotor:
Wouter Hustinx
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
1/10/2021-31/12/2023
Budget:
Totaal: € 2.000.000 (PXL: € 199.834,80 (waarvan 100.000 euro ESF, 99.834,8 euro andere publieke cofinancieringsbronnen))
Projectcode:
17/DWO/2022/DL/I073
VTE:
2,5 VTE
Medewerkers:

Hanne Luts

Lies Hamal