PXL

Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Kotbox - Brainfood

Tijdens de blokperiode hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan gezond eten. Bovendien hebben we dikwijls geen tijd of gewoon geen zin om te eten.

Deze argumenten klinken bekend in de oren maar zijn ze ook terecht?

Neen. Het belang van een evenwichtige en gevarieerde voeding, ook tijdens de blok en de examens, wordt vaak onderschat. Voldoende eten is één van de basisvoorwaarden om zich goed te kunnen concentreren. Wie te weinig eet en drinkt, voelt zich slap en suf. De hersenen hebben dagelijks een gezonde portie energie nodig om optimaal te kunnen werken. Wie daarentegen schranst en de maag overlaadt, voelt zich ongemakkelijk en loom en kan zich evenmin goed concentreren. Daarnaast kan een tekort aan vitaminen en mineralen leiden tot vermoeidheid, concentratiestoornissen en prikkelbaarheid.

Stuvo en Catering helpen jou.

Zij leveren dagelijks op kot een gezond pakket. 3 Maaltijden en 3 tussendoortjes + 1,5 lit water

Het pakket wordt best de dag voordien besteld.

Bestellen dag A en leveren dag B.

Wij leveren telkens tussen 8u en 9u.

Afhalen kan ook.

Prijs € 15,00 maar Stuvo neemt een deel voor hun rekening en brengt de prijs op € 10,00

Te bestellen via de onlineshop

Wat zit er in de kotbox? 

Ontbijt Alpro + muesli
10u00 ½ de wrap met kip
12u00 Dagelijks variërend pasta gerecht traditioneel of veggie
15u00 Zakjes nootjes natuur + banaan
18u00 Bowl met kip of scampi of veggie
22u00 Proteïne reep

VERMELD STEEDS je adres in het opmerkingenveld.

Veggie en vegan is mogelijk. Maar ook vermelden in opmerkingen.

Succes!
 

12 Geslaagde voedingstips

1. Neem 3 lichte maaltijden per dag en regelmatig iets lekker en licht tussendoor zoals een potje yoghurt, een stuk fruit, een vezelkoek. Op die manier blijft je energievoorziening op peil.

2. Leef je op zoet (frisdranken, snoep, koek, enz.), dan vertoont je bloedsuiker pieken en dalen waardoor je stemming snel kan wisselen en je je uiteindelijk onrustig of opgejaagd gaat voelen. Zodra je bloedsuiker te laag wordt, krijgen je hersenen onvoldoende energie wat nefast is voor je concentratie.

3. Haal je energie bij voorkeur uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, müsli of andere ontbijtgranen, havermout, aardappelen, deegwaren en rijst.

4. Groenten en fruit zijn een bron van gezondheid. In de zomer kunnen ze ook voor de nodige verfrissing zorgen in de vorm van een heerlijke salade of een gekoelde fruitsla.

5. Drink voldoende water (1,5 liter per dag). Het minste tekort aan vocht kan een negatief effect hebben op je fysieke en mentale mogelijkheden.

6. Een zware en vette maaltijd verteert trager en geeft je een loom gevoel. Idem voor vetrijke tussendoortjes zoals chocolade, chips, gebak e.d. Pas op, deze producten zijn niet verboden. Als je opkikkert van een stukje chocolade, neem dan ook een stukje chocolade. Verorber echter geen pak chocolade want dit kan je nadien slecht bekomen.

7.Is er in de buurt iemand die je graag wil helpen, maak er dan gretig gebruik van. Een fruitsalade heeft vaak meer succes dan een stuk fruit op zich; vers gemaakte met rauwkost gegarneerde boterhammen of broodjes smaken beter dan een in aller haast dicht geplooide boterham met iets ertussen; een kop yoghurt met vers gesneden fruit geeft je weer wat energie; van een ijskoele milkshake, nu eens met banaan, dan eens met rode vruchten, kikker je helemaal op; een kopje thee met iets lekker erbij verzet even je gedachten.

8. Maak van elke maaltijd een ontspanningsmoment en neem er voldoende tijd voor. Eet niet tussen je boeken.

9. Eet 's avonds niet te veel en niet te laat omdat dit tot een slechte en onrustige slaap kan leiden. Een goede nachtrust is belangrijk.

10. Vermijd alcohol overdag. Je gaat er niet helder van denken. Eén glaasje voor het slapen kan je eventueel helpen ontspannen.

11. Cafeïnerijke dranken zoals koffie, coladranken en allerhande "energy"-drinks zijn gegeerd tijdens de blok omdat ze cafeïne bevatten. Cafeïne verhoogt de waakzaamheid waardoor je beter en langer kan studeren. Je wordt er echter niet slimmer van.
De keerzijde van de medaille is dat cafeïne verslavend werkt. Je hebt er steeds meer van nodig voor hetzelfde effect en zodra er geen cafeïne meer beschikbaar is, gaan je prestaties er al snel onder lijden. Te veel koffie is bovendien niet goed voor de gezondheid. Overmatig gebruik kan leiden tot rusteloosheid, slapeloosheid en hartkloppingen.

12. Wat de cola- en andere cafeïnehoudende dranken betreft, zij bevatten over het algemeen ook veel suiker. Gebruik koffie en andere caffeïnebevattende dranken steeds met mate (4 koppen per dag). Zo vermijd je dat de eventuele nadelen groter worden dan de voordelen.
Stop ook 's avonds met het drinken van koffie. Een goede nachtrust is essentieel voor wie de volgende dag, dagen en weken nog flink moet studeren.

13. Thee, die veel minder cafeïne bevat, zou eveneens de stemming en de concentratie verbeteren. Een kopje thee meer kan over het algemeen minder kwaad dan te veel koffie. Een wolkje melk in de thee zou het gunstige effect bovendien nog versterken.