De helft van de zorgverleners in woonzorgcentra (WZC) kreeg al ooit te maken met probleemgedrag bij personen met dementie (PmD), zo blijkt uit het PWO Agressie in de zorg. Aangezien het aantal PmD in de toekomst zal toenemen, kan men veronderstellen dat dit fenomeen zich vaker en vaker zal voordoen. Vlaanderen en het Brusselse Gewest tellen momenteel zo’n 141.000 mensen met dementie. Dit aantal zal volgens prognoses meer dan verdubbelen tot 283.000 in 2070. Dementie gaat gepaard met beperkingen op somatisch, cognitief, functioneel en maatschappelijk vlak. Meer dan 90% van de PmD vertoont gemoedsveranderingen en bij 65% van hen is sprake van probleemgedrag. Alhoewel zorgverleners in WZC dit vaak beschouwen als ‘part of the job’ zorgt dit probleemgedrag voor stresserende zorgmomenten en leidt het tot verhoogde werkdruk, emotionele belasting en verminderde werktevredenheid. Anderzijds heeft het ook een negatieve invloed op de kwaliteit van leven en het welbevinden van de PmD.
Er bestaan vandaag de dag veel producten voor PmD die op dit probleemgedrag kunnen inspelen door in te spelen op de gemoedstoestand van de PmD, maar deze vinden nog te weinig hun weg naar de WZC in Vlaanderen. Vanuit de WZC is de keuze om bepaalde producten aan te kopen vaak moeilijk omdat ze te weinig kennis hebben over de effectieve meerwaarde en toepassing ervan binnen hun werkcontext bij PmD.
Tijdens gesprekken met producenten van producten voor PmD geven zij aan moeite te ondervinden met het bereiken van PmD en WZC (WZC) om hun producten uitgebreid te testen. Er wordt daarom vaak beroep gedaan op de expertise en het netwerk (zorgorganisaties) van kennisinstellingen om hun producten evidence based te testen bij de kwetsbare doelgroep PmD. Echter ligt het bedrag voor contractonderzoek vaak te hoog, waardoor er naar andere samenwerkingsmogelijkheden gezocht moet worden.
ConnectAble zet in op (1) deskundigheidsverhoging rond gebruik van producten bij zorgverleners in WZC tijdens een negatieve gemoedstoestand en/of probleemgedrag bij PmD en biedt (2) product producenten de kans om hun aanbod evidence based uit te testen in living lab context.
Reekmans Jorina