Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Patchwork by student teams: kosten-batenanalyse

Na oprichting van de interdisciplinaire leerwerkplaatsen (project Patchwork by student teams) in academiejaar 2015-2016 en uitbreiding in 2016-2017 dringt de noodzaak zich op om de bestendiging van dit stage-concept te realiseren. Hiervoor is het cruciaal om de kosten en baten voor alle actoren in het ‘Patchwork-verhaal’ (studenten, onderwijsinstellingen, patiënten, zorginstellingen) in kaart te brengen). Hiervoor dienen de kosten en baten voor alle actoren in het patchwork-verhaal (studenten, onderwijsinstellingen, patiënten, zorginstellingen) in kaart gebracht te worden.

In een eerste fase wordt er een literatuurstudie uitgevoerd om een oplijsting te maken van welke kosten en baten reeds terug te vinden zijn bij eerder opgerichte interdisciplinaire leerwerkplaatsen in het buitenland (verder steeds vermeld als ID LWP).

Vervolgens zullen de kosten geïnventariseerd worden om enerzijds een ID LWP op te richten, maar anderzijds ook om een reeds eerder uitgebouwde ID LWP te laten functioneren als stageplaats. Deze inventarisatie van kosten wordt gedaan voor de verschillende opleidingen die participeren aan Patchwork by student teams (professionele bachelor ergotherapie, sociaal werk en verpleegkunde van de Hogeschool PXL; geneeskunde; revalidatiewetenschappen en kinésitherapie van de UHasselt en HBO5 verpleegkunde van het Provinciaal Instituut voor Verpleegkunde Hasselt). Verder worden ook de kosten in kaart gebracht van een reguliere stageplaats. Dit is noodzakelijk om een vergelijking te kunnen maken tussen de ID LWP en reguliere stageplaats.

Naast de kosten, zullen ook de baten van een ID LWP geïnventariseerd worden voor alle participanten, gaande van onderwijsinstellingen (per opleiding) tot studenten, patiënten en betrokken gezondheidsorganisaties om zo de meerwaarde van een ID LWP ten opzicht van een reguliere stage te onderzoeken.

Parallel met de oplijsting van kosten en baten, zullen ook ‘indirecte’ kosten en baten in beeld gebracht worden. Deze kosten en baten zijn niet cijfermatig aan te tonen, maar kunnen ook een meerwaarde/ belasting zijn bij het concept van de ID LWP, in vergelijking met een reguliere stage.

Door dit project wordt beoogd een duidelijk antwoord te geven welke kosten en baten de oprichting en continuering van een interdisciplinaire leerwerkplaats met zich mee brengen, in vergelijking met het reguliere stagesysteem.

Project informatie

Projectpromotor:
Catherine Guisson
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • B 685 Ziekenhuiswetenschappen en -beheer
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
18/9/2017 – 15/9/2019
Budget:
€ 39.144
Projectcode:
2/DWO/2017/HD/FR021 + 2/DWO/2017/HD/FO021
VTE:
0,60 VTE