Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Ontwikkelen van lesmateriaal met behulp van 360°-beelden en Virtual Reality voor de land- en tuinbouwsector

In dit project stimuleren we innovatie in de land- en tuinbouwsector door innovatieve vormingspakketten te ontwikkelen en zo goed gevormde nieuwe arbeidskrachten naar de land- en tuinbouwsector toe leiden om zo ook de innovatiekracht van de sector te vergroten en werkgelegenheid te verhogen.

Dit project is een hefboomproject omdat er samen met de sector lesmateriaal zal ontwikkeld worden met behulp van 360°-beelden en virtual reality en we een methodiek uitwerken en meegeven aan de lesgevers (train de trainer) zodat zij zelf lespakketten kunnen maken en het project een duurzaam vervolg krijgt.

Met dit project beogen we verschillende doelgroepen te bereiken door een intensieve samenwerking met de land- en tuinbouwsector en specifiek de middelbare land- en tuinbouwscholen en de vormingsinstellingen voor land- en tuinbouwers en hun medewerkers. Een nauwe samenwerking met de land- en tuinbouwsector is prioriteit om zo de les- en vormingspakketten af te stemmen op de noden. Deze innovatieve technologieën kunnen getoond worden tijdens opendeurdagen, openbedrijvendagen of beurzen om zo de bevolking deze VR-beleving en de voordelen ervan te tonen.

Als onderdeel van dit project wordt ook expliciet gefocust op de verduurzaming van de interacties en processen tussen de verschillende partners binnen de quadruple helix, met als doel het ontstaan van meerdere learning parks.

Dit project resulteert finaal in een blauwdruk van hoe kennisinstellingen, bedrijven, leerkrachten en leerlingen vakoverschrijdend digitale competenties (inclusief AI en cyber security) kunnen inzetten rond een concreet maatschappelijk thema (gebaseerd op het  uitgewerkte voorbeeld rond energie en energietransitie). Deze blauwdruk biedt houvast en wil een leidraad zijn voor andere samenwerkingsinitiatieven tussen bedrijven en het onderwijs rond fysieke learning parks.

Project informatie

Projectpromotor:
Marleen Schepers
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • B 006 Landbouw
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
  • S 271 Vakdidaktiek
Startdatum – einddatum:
01/11/2021 - 30/06/2023
Budget:
PXL: € 86.807,16
Projectcode:
1/DWO/2021/GD/I072
VTE:
VTE 0,75
Medewerkers:

Nadia Reweghs, Joris Vandebosch, Werner Van Hoof, Michaël Empsen, Wouter Hustinx