Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

De integratie van BIM en 360° - scantechnieken als digitale ondersteuning van infrastructuurwerken in het kader van proeftuin MIA

Het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) beheert in Vlaanderen ca. 7000 km gewest- en autosnelwegen en ca. 7700 km fietspaden. AWV heeft een bepalende sleutelrol in de Vlaamse Openbare infrastructuursector. AWV wil sterk gaan inzetten op het gebruik van BIM voor haar projecten. In 2020 werd BIM opgenomen in 10% van de gepubliceerde uitvoeringsbestekken en in 25% van de gepubliceerde studiebestekken, voor 2021 is de ambitie om dat al op te trekken tot 20% van de gepubliceerde uitvoeringsbestekken en 30% van de gepubliceerde studiebestekken. Door BIM steeds meer te gaan opnemen in de bestekken, zal AWV de wegenbouwsector dwingen om mee te gaan met deze evolutie.

Daarnaast heeft AWV ook een BIM-standaard ontwikkeld: ObjectTypenBibliotheek (OTL - ObjectTypeLibrary). Deze standaard zorgt ervoor de verschillende partners dezelfde digitale talen spreken en samenwerking en het delen van data en modellen mogelijk wordt. De erkenning van de OTL als Vlaamse standaard is een belangrijke mijlpaal. Hierdoor zal de impact van de BIM-evolutie geïnitieerd door AWV ook overgenomen worden door andere spelers zoals bv. Aquafin, VMM,…

De infrastructuursector is zich bewust van de noodzaak van de implementatie van BIM in de sector maar botst nu op een aantal problematieken. Een van de belangrijkste problematieken is het gebrek aan kennis en ervaring over hoe met BIM omgegaan kan worden en hoe dit efficiënt kan ingezet worden in de verschillende fases van het bouwproces.

Dit focusproject wil onderzoeken hoe BIM voor infrastructuurprojecten, zoals ontwikkeld door en met de protocollen van AWV, efficiënt en praktisch kan geïmplementeerd worden door aannemers in de verschillende fasen van het bouwproces.

Daarnaast wordt ook onderzocht of nieuwe technieken (bijvoorbeeld 360°-scantechnieken, camera’s, drones,…) een efficiëntie winst kunnen bieden voor een aannemer.

Project informatie

Projectpromotor:
: Kobe Rosius
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
19/09/2022 – 17/09/2023
Budget:
PXL: € 24 454 euro
Projectcode:
1/DWO/2022/TD/FR053 en 1/DWO/2022/TD/FO053
VTE:
: 0,30 VTE
Medewerkers:

Kobe Rosius