Bij Belgische bedrijven is er nog veel potentieel om sociale media doeltreffender in te zetten. Nog te vaak hebben bedrijven geen zicht op wat hun communicatie-inspanningen via social media nu daadwerkelijk opleveren.
We willen met dit focusproject een praktisch model of meetinstrument gaan ontwikkelen om de ROI van social media binnen de communicatiemix van bedrijven te bepalen.
Dit focusproject wil daarom eerst onderzoeken welke social media bedrijven (in Limburg) inzetten, om vervolgens te gaan bevragen of ze de effectiviteit van die sociale media meten én hoe ze dat doen (volgens welke methodiek). Geraken de marketeers/communicatieverantwoordelijken vandaag verder dan het meten van likes, shares en comments? Want dit lijken de meest voor de hand liggende parameters bij het meten van de social mediareturn.
Ten tweede willen we met dit project bedrijven helpen meten en bepalen wat de échte ROI (Return On Investment) van social media is: behalen bedrijven (mede) door het inzetten van sociale media de vooropgestelde (communicatie)doelstellingen? Hoe moeten ze die doelen helder en scherp uitzetten? En hoe meten en evalueren ze dat het best? Welke tools zetten ze daar het best voor in?
Dit onderzoek heeft aldus de heeft intentie om de inspanningen van bedrijven op social media en de daarmee gepaarde opbrengsten naar een hoger niveau te tillen. En dus kijken we naar de inzet van de middelen, en hoe het inzetten van die middelen kan leiden tot een optimaal rendement.
Het onderzoek moet uitmonden in een praktisch model waarbij de ROI van de social media gedefinieerd en geoptimaliseerd worden op een objectieve manier. Op die manier ontstaat een direct inzetbaar praktisch hulpmiddel dat kan gebruikt worden door alle actoren in het werkveld die een meerwaarde willen halen uit sociale media. Naast het werkveld profiteren ook de studenten van de opleiding communicatiemanagement van deze inzichten.