Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Opleidingen van de toekomst: Retail

Deze website en het project: “Opleidingen van de toekomst: Retail” komen tot stand met de steun van het Europees Sociaal Fonds.

Dit project bouwt verder op de Competentieprognosestudie SCOPE Retail 11114 die werd beëindigd in oktober 2022. Uit deze studie, uitgevoerd door Hogeschool PXL samen met partner PMO, bleek dat de competenties waarop meer moet worden ingezet binnen de retailsector voornamelijk soft skills zijn. De competenties veerkracht, leervermogen, commercieel inzicht en flexibiliteit zijn vandaag de dag onvoldoende aanwezig bij retailmedewerkers, dat terwijl dit net zeer cruciale competenties zijn die retailers nodig hebben voor het succesvol uitbouwen van hun winkel (beoordeling door 232 personen die actief zijn in de retail, in Vlaanderen).

In de huidige studie zal Hogeschool PXL als promotor, samen met partner PMO en Sociaal fonds 201, deze inzichten vertalen naar de opleidingen. De onderzoeksvraag luidt als volgt: Hoe kan de output van de retail competentieprogrognosestudie vertaald worden naar een integratie in de opleidingen van de toekomst?

Hogeschool PXL gaat in drie opleidingen een opleidingsonderdeel inrichten waarin studenten zelf een pop-up store uitwerken en ook effectief gaan uitbaten. Naast dit nieuwe opleidingsonderdeel - ter versterking en innovatie van de opleidingen - wordt in deze drie opleidingen sterk ingezet op soft skills en ondernemerschap.

Partner PMO zal eveneens twee opleidingen uitwerken die aansluiten bij de bevindingen van de competentieprognosestudie en waarin het ontwikkelen van de soft skills veerkracht, flexibiliteit en leervermogen enerzijds, en het ontwikkelen van commercieel inzicht anderzijds, centraal staan. Er zal tevens een didactische tool ontwikkeld worden op maat van de lerende.

Project informatie

Projectpromotor:
Francis Vos
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
01/01/2023 – 31/12/2023
Budget:
Totaal: € 447.056,68 euro (PXL: 247.301,31 euro)
Projectcode:
3/DWO/2023/Ma/I081
VTE:
2,2
Medewerkers:

Hermien Raedts

Eva Mertens

Tom Kellens

Dennis Mariën

Ine Vanoeveren

Guus Vandeweerd