Situering
Het aantal fysieke winkels neemt af. De rol van de winkel wijzigt als gevolg van onder meer groeiende e-commerce, digitalisering, AI en vergrijzing. Ook de rol van de medewerker in retail wijzigt van generalist naar specialist. Hoe evolueert dit verder? Welke medewerkersprofielen zullen er anno 2030 nodig zijn bij Vlaamse retailondernemingen met maximaal 30 werknemers?
Centrale Onderzoeksvraag:
“Retailjobs of the future: Welke medewerkersprofielen heeft een Vlaamse retailonderneming met maximaal 30 werknemers nodig anno 2030?”
Methodiek
We beogen 10 future proof retailprofielen door volgende deelvragen te onderzoeken:
- Hoe ziet de functie van een retailmedewerker er vandaag uit? (as is)
- Hoe zal de functie van de retailmedewerker er anno 2030 uitzien? (to be)
- Welke acties dienen de verschillende stakeholders te ondernemen om te voldoen aan de noden van de retailwerknemers van 2030? (actieplan)
Het beschrijven van de ‘as is’-situatie wordt gebaseerd op desk research en diepte-interviews met experten. Het voorspellen van de ‘to be’-situatie anno 2030 gebeurt via een trendanalyse, diepte-interviews, focusgroepen en een online sectorbevraging bij retailers.
Doelgroep
We richten ons in eerste instantie op retailondernemers met minstens 5 en maximum 30 medewerkers in Vlaanderen (primaire doelgroep). Als secundaire doelgroep benaderen we 3 relevante partijen die sterk flankerend werken aan de primaire doelgroep. :
- selectie/HR-bureaus die zich richten op retailprofielen, Zij staan immers voor een groot deel in voor de instroom van retailprofielen in de retailsector.
- belangenorganisaties (Unizo, Retaildetail, Comeos). Een groot aantal retailers zijn verbonden aan deze organisaties waarbij er een goede informatie-uitwisseling is over zowel de noden als inzichten. Zo worden er lerende netwerken, workshops en seminaries aangeboden. Deze organisaties zijn permanent op zoek naar nieuwe inzichten en handvaten voor de snel veranderende situatie in de retail.
- verstrekkers van retailopleidingen of verwante cursussen (Syntra, Voka, PXL Graduaatsopleiding)
- Beleidsorganisaties: overheden en diensten die instaan voor het beleidsondersteunende maatregelen vb. VDAB, Vlaamse overheid (flexijobs) .
Door de secundaire doelgroep mee te betrekken beogen we het vergroten en versterken van de impact op de primaire doelgroep enerzijds en een rechtstreekse impact op hun eigen werking anderzijds.
Hermien Raedts
Vera Hoogsteyns
Lennert Lambrighs
Eva Mertens