Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Circulair beton in de wegenbouw

Bij het breekproces tot betonpuin ontstaat, naast de grove fractie, een overvloed aan fijne deeltjes.   Momenteel wordt dit zand vooral downcycling gebruikt in funderingsmaterialen. Door de invoering van het sloopopvolgingsplan, vanaf augustus 2018, is de aannemer verplicht een meer selectieve sloop toe te passen waardoor er zuiverdere afvalstromen ontstaan en de kwaliteit van de betonpuingranulaten verbetert.  Met dit focusproject voeren we een praktijkgericht onderzoek uit om na te gaan of deze fijne fractie ingezet kan worden in wegenbeton, waar reeds een percentage van het grof gedeelte vervangen werd door hoogwaardig betonpuingranulaat.

Er wordt een voorselectie van de fijne fractie gemaakt door literatuuronderzoek (o.a. Sand2Sand).  De verschillende types gerecycleerde zanden (uit de voorselectie) en natuurzand worden beproefd volgens de van toepassing zijnde normen. De grove fractie wordt eveneens gecontroleerd op conformiteit. 

Betonsamenstellingen voor bouwklasse BF en lineaire elementen worden berekend met een bepaald vervangingspercentage van de geselecteerde grove en fijne fracties. Op labo-schaal worden proeven uitgevoerd op het verse en het uitgeharde beton om de conformiteit met het standaardbestek 250 na te gaan.  

Er wordt een kostenvergelijking en transportvergelijking gemaakt op basis van twee infrastructuurprojecten om een duiding te geven van de economische en ecologische impact van het gebruik van circulair beton.

Project informatie

Projectpromotor:
Els Guns
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
16/09/2019 – 19/09/2021
Budget:
PXL: € 41.962
Projectcode:
1/DWO/2019/TD/FR035 + 1/DWO/2019/TD/FO035
VTE:
0,60
Medewerkers:

Els Guns