In zijn boek ‘Searchlights and Sunglasses. Fieldnotes from the Digital Age of Journalism’ (Miami, Knight Foundation & Donald W. Reynolds Journalism Institute, 2013) pleit de Amerikaanse journalist Eric Newton, Innovation Chief aan de Arizona State University's Walter Cronkite School of Journalism and Mass Communication, voor vernieuwing van het journalistieke onderwijs door het opzetten van ‘teaching hospitals’ _ soort van laboratoria _ waarbij studenten in het diepe worden gegooid en ‘echte’ journalistieke verhalen publiceren onder begeleiding van experts.
Aansluitend op deze ontwikkelingen bereiden Mediahuis en PXL in Limburg een ‘mediacampus’ voor, waar het Belang van Limburg samen met de hogeschool door middel van intergenerationeel leren een co-creatieve incubatieruimte voor onderzoeksjournalisten uit de grond willen stampen. Met het oog op een vlotte implementatie van deze ‘mediacampus’ stellen we voor een focusproject rond een actueel thema – in casu ‘de toekomst van de deeleconomie in Limburg’ _ op te starten. Uit de onderwijspraktijk blijkt immers dat leren door te doen in combinatie met een systematische reflectie de journalistieke competenties van de student optimaal aanscherpt. Dit multidisciplinair onderzoeksproject zal de basis vormen voor een blauwdruk om de talentenhub van de mediacampus operationeel te maken.
Eric Pompen