Vier jaar geleden startte de opleiding Ergotherapie met een alternatief traject (het A-Traject) voor studenten die hun studie met werk wensen te combineren of studenten met bijzondere psychosociale omstandigheden. De reden daartoe was het toenemend aantal vragen van studenten die de “reguliere opleiding” niet konden volgen wegens verschillende barrières: contacturen verspreid over de week, een wisselend lessenrooster, verplichte aanwezigheid en lange studieduur (omwille van niet erkennen van elders verworven competenties, bv. werkervaring).
Een grondige evaluatie van dit A-traject wijst op een aantal verbeterpunten, waar onderzoek voor nodig is. Deze verbeterpunten situeren zich voornamelijk op het meer gepersonaliseerd laten verlopen van de opleiding in het A-traject. Het erkennen van reeds verworven competenties om vervolgens het didactisch aanbod daarop beter te enten zijn belangrijke uitdagingen. Het concept van het flexibel afstandsonderwijs lijkt hiervoor oplossingen te kunnen bieden.
Het project buigt zich daartoe over de volgende onderzoeksvragen:
·