Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

MILO (Motiverend Inclusief LeesOnderwijs)

“MILO” - Motiverend Inclusief LeesOnderwijs - wil een stevige basis leggen voor kwaliteitsvol, inclusief leesonderwijs op maat van elk kind. De onderzoekers willen nagaan hoe ze leerkrachten in de basisschool kunnen versterken in het stimuleren en procesgericht differentiëren van lezen bij sterke en zwakke lezers in het basisonderwijs. Hierbij willen ze een aantal hardnekkige mythes over het aanvankelijk leesproces uit de wereld helpen.

In een multidisciplinair team van een ervaren logopediste en zorgcoördinator inventariseren ze de factoren die belangrijk zijn voor duurzame, effectieve acties om in de eerste plaats leerkrachten te versterken in de begeleiding van het initiële leesproces en in de tweede plaats een vertraagde leesontwikkeling bij leerlingen te remediëren met doelgerichte en effectieve acties binnen het kader van een inclusief leesbeleid. Ze bundelen de onderzoeksresultaten in didactische kaders voor lezen ter ondersteuning van de brede basiszorg. Vlot technisch of handelend lezen gaat hierbij hand in hand met leesplezier en leesmotivatie. Lezen versterkt de taalontwikkeling en zal leerlingen in staat stellen deel te nemen aan alle klasactiviteiten, waardoor hun algemeen leerrendement verhoogt.

Verder helpen ze leraren om proactief en remediërend de recente, innovatieve wetenschappelijk onderbouwde technieken met voldoende inzicht toe te passen. Deze interventies zullen ze meten, vergelijken en evalueren dankzij observaties in de klas. Ze kiezen voor de doelgroep eerste leerjaar met bijzondere aandacht voor de voorschoolse leesvaardigheden in de derde kleuterklas en de overgang naar het voortgezet technisch lezen in het tweede leerjaar, omdat deze jaren cruciaal zijn voor een vlotte leesstart. Het project past binnen het talenbeleid van PXL-Education en getuigt van empassie omdat ze samen met leraren in een lerend netwerk gegevens verzamelen die bepalend zijn om kinderen beter, meer en graag te laten lezen. De output wordt online beschikbaar gemaakt in een toegankelijk en samenhangend aanbod voor levenslang leren.

Project informatie

Projectpromotor:
Jana Buntinx
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
20/9/2021 – 15/9/2024
Budget:
PXL: € 115.387,64
Projectcode:
13/DWO/2021/IC/P130
VTE:
1,5 VTE
Medewerkers:

Annelies Stiers

Contact

Jana Buntinx
onderzoeker