Deze website kwam tot stand met de steun van het Europees Sociaal Fonds. Het ESF stelt middelen ter beschikking voor innovaties die bijdragen tot meer en betere jobs voor mensen. Ontdek de werking in Vlaanderen via www.esf-vlaanderen.be
Hogeschool PXL wenst in de beleidsperiode 2021-2026 verder in te zetten op werkplekleren in de professionele bacheloropleidingen, geënt op de ervaringen in de graduaatsopleidingen (Hogeschool PXL 2020). Uit kwaliteitstoetsen1, gesprekken met het werkveld en gesprekken met de opleidingshoofden blijkt immers dat we de professionele bacheloropleidingen nog authentieker kunnen inkleuren, het samen opleiden met het beroepenveld nog sterker in de verf kunnen zetten en nog meer kunnen inzetten op werkveldgerelateerde competenties (o.a. ‘soft skills’). Zo zullen de ontwikkelde competenties nog beter aansluiten bij de noden en praktijken in het werkveld. Met dit project grijpen we dan ook de kans om te onderzoeken in welke vorm werkplekleren kan worden geïntegreerd in de professionele bacheloropleidingen, voortbouwend op eerdere ervaringen en knowhow omtrent werkplekleren.
We kiezen voor een sterke samenwerking tussen Hogeschool PXL en Voka-Kvk Limburg om op deze manier het werkveld zo actief mogelijk te betrekken. Naast de stem van het werkveld, willen we ook de stem van (oud-)studenten meenemen in dit project door middel van o.a. bevragingen.
We zullen proeftuinen ontwikkelen en implementeren in vier professionele Bacheloropleidingen: Communicatiemanagement, Toerisme- en Recreatiemanagement, Marketing en Toegepaste informatica (Switch2IT). Vanuit deze ervaringen zullen we in de tweede fase van het project ook het pad effenen voor proeftuinen in andere professionele Bacheloropleidingen en zullen we uitmonden in algemene onderwijskundige richtlijnen met betrekking tot werkplekleren in professionele Bacheloropleidingen in Hogeschool PXL.
Projectdoelstellingen:
Corresponderend aan subvraag 1:
Het project beoogt om tegen eind augustus 2021 onderwijskundige richtlijnen te ontwikkelen rond werkplekleren voor professionele bacheloropleidingen van Hogeschool PXL, o.m. rekening houdend met de resultaten van het ESF-project duaal leren in graduaatsopleidingen.
Corresponderend aan subvraag 2:
Het project beoogt om per opleiding/proeftuin tegen eind augustus 2021 een operationaliseringsplan te ontwikkelen rond werkplekleren voor professionele bacheloropleidingen van Hogeschool PXL.
Het project beoogt om per opleiding/proeftuin tegen medio september 2021 het werkplekleren implementatieklaar te maken.
Corresponderend aan subvraag 3:
Het project beoogt om werkplekleren te implementeren en te evalueren in de opleidingen/proeftuinen tussen september 2021 en juni 2022.
Corresponderend aan subvraag 4:
Het project beoogt om de resultaten te verspreiden aan vakgenoten binnen en buiten de hogeschool en de basis te leggen voor verduurzaming van werkplekleren in professionele bacheloropleidingen in Hogeschool PXL.
Verwachte resultaten, inclusief disseminatie:
Moeten concreet genoeg zijn om correcte evaluatie toe te laten.
Corresponderend aan subvraag 1:
Corresponderend aan subvraag 2:
Opportuniteitsanalyse van de opleiding met prioritering en een actieplan
Corresponderend aan subvraag 3:
Corresponderend aan subvraag 4:
Wouter Hustinx
Evelyne Sannen
Tine Aelter
Frauke van der Rijt
Leen Robben
Laura Imre
Evelyne Sannen
Marie Haeck
Jordy Hex
Christel Maenen
Ynte Gilles
Arno Barzan