Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Proeftuinen voor werkplekleren in professionele Bacheloropleidingen van Hogeschool PXL

Deze website kwam tot stand met de steun van het Europees Sociaal Fonds. Het ESF stelt middelen ter beschikking voor innovaties die bijdragen tot meer en betere jobs voor mensen. Ontdek de werking in Vlaanderen via www.esf-vlaanderen.be 

Hogeschool PXL wenst in de beleidsperiode 2021-2026 verder in te zetten op werkplekleren in de professionele bacheloropleidingen, geënt op de ervaringen in de graduaatsopleidingen (Hogeschool PXL 2020). Uit kwaliteitstoetsen1, gesprekken met het werkveld en gesprekken met de opleidingshoofden blijkt immers dat we de professionele bacheloropleidingen nog authentieker kunnen inkleuren, het samen opleiden met het beroepenveld nog sterker in de verf kunnen zetten en nog meer kunnen inzetten op werkveldgerelateerde competenties (o.a. ‘soft skills’). Zo zullen de ontwikkelde competenties nog beter aansluiten bij de noden en praktijken in het werkveld. Met dit project grijpen we dan ook de kans om te onderzoeken in welke vorm werkplekleren kan worden geïntegreerd in de professionele bacheloropleidingen, voortbouwend op eerdere ervaringen en knowhow omtrent werkplekleren.  

We kiezen voor een sterke samenwerking tussen Hogeschool PXL en Voka-Kvk Limburg om op deze manier het werkveld zo actief mogelijk te betrekken. Naast de stem van het werkveld, willen we ook de stem van (oud-)studenten meenemen in dit project door middel van o.a. bevragingen.  

We zullen proeftuinen ontwikkelen en implementeren in vier professionele Bacheloropleidingen: Communicatiemanagement, Toerisme- en Recreatiemanagement, Marketing en Toegepaste informatica (Switch2IT). Vanuit deze ervaringen zullen we in de tweede fase van het project ook het pad effenen voor proeftuinen in andere professionele Bacheloropleidingen en zullen we uitmonden in algemene onderwijskundige richtlijnen met betrekking tot werkplekleren in professionele Bacheloropleidingen in Hogeschool PXL.  

Projectdoelstellingen:

Corresponderend aan subvraag 1:

Het project beoogt om tegen eind augustus 2021 onderwijskundige richtlijnen te ontwikkelen rond werkplekleren voor professionele bacheloropleidingen van Hogeschool PXL, o.m. rekening houdend met de resultaten van het ESF-project duaal leren in graduaatsopleidingen.

Corresponderend aan subvraag 2:

Het project beoogt om per opleiding/proeftuin tegen eind augustus 2021 een operationaliseringsplan te ontwikkelen rond werkplekleren voor professionele bacheloropleidingen van Hogeschool PXL.

Het project beoogt om per opleiding/proeftuin tegen medio september 2021 het werkplekleren implementatieklaar te maken.

Corresponderend aan subvraag 3:

Het project beoogt om werkplekleren te implementeren en te evalueren in de opleidingen/proeftuinen tussen september 2021 en juni 2022.

Corresponderend aan subvraag 4:

Het project beoogt om de resultaten te verspreiden aan vakgenoten binnen en buiten de hogeschool en de basis te leggen voor verduurzaming van werkplekleren in professionele bacheloropleidingen in Hogeschool PXL.

Verwachte resultaten, inclusief disseminatie:

Moeten concreet genoeg zijn om correcte evaluatie toe te laten.

Corresponderend aan subvraag 1:

  • Onderzoeksrapport met hierin de state-of-the-art wat betreft krachtige leeromgevingen in opleidingen die geënt zijn op een onderwijskundig concept van werkplekleren.

Corresponderend aan subvraag 2:

  • SWOT-analyse op basis van de resultaten van de focusgroepen (lectoren, studenten en werkveld)

Opportuniteitsanalyse van de opleiding met prioritering en een actieplan

  • Design plan met principes voor het ontwerpen van werkplekleren
  • Hertekening van het curriculum naar de integratie van werkplekleren
  • Administratieve aspecten op curriculumniveau, zoals ingave ECTS-fiches

Corresponderend aan subvraag 3:

  • Samenstelling en geregelde samenkomsten van het ontwerpteam
  • Ontwikkelde leermaterialen, instrumenten en methodieken
  • Evaluatiemethoden voor werkplekleren (in samenwerking met werkgevers)
  • Eventuele professionalisering van lectoren + mentoren
  • Evaluatierapport (resultaten en interpretatie van de stakeholdersbevraging)

Corresponderend aan subvraag 4:

  • Een externe whitepaper over de resultaten
  • Een wetenschappelijke publicatie of een publicatie in een vaktijdschrift
  • Daarnaast wordt er getracht de media te halen d.m.v. een persbericht via hetzij de eigen PXL-kanalen, dan wel de kanalen van de meewerkende werkveldpartner
  • Ook wordt er een studiedag georganiseerd over werkplekleren voor zowel internen als externen
  • Iedere opleiding schrijft een rapport binnen een algemeen rapport. Dit rapport wordt digitaal verdeeld met bv. pay-with-a-tweet of zal worden geïntegreerd in het PXL-tijdschrift voor Innovatief Hoger Onderwijs.
 

Project informatie

Projectpromotor:
Wouter Hustinx
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
1/4/2021 – 30/6/2023
Budget:
€ 249.860,01 (PXL:€211.341,94)
Projectcode:
13/DWO/2021/IC/I066
VTE:
0
Medewerkers:

Wouter Hustinx

Evelyne Sannen

Tine Aelter

Frauke van der Rijt

Leen Robben

Laura Imre

Evelyne Sannen

Marie Haeck

Jordy Hex

Christel Maenen

Ynte Gilles

Arno Barzan

 

Contact

Wouter Hustinx
Research Director
Tel: +32 11 77 56 08