Het begrip STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) is de dag van vandaag een hype in het Vlaamse onderwijslandschap. Met de Lissabonstrategie werd de problematiek van wiskunde, wetenschappen en technologie op de internationale beleidsagenda geplaatst. De doelstelling van minimum 15% meer afgestudeerden in deze studiegebieden tussen 2000 en 2010 werd bereikt op Europees niveau, evenals in Vlaanderen. Toch heeft Vlaanderen meer dan ooit nood aan STEM-profielen, aan wetenschappelijke en technisch/technologisch geschoolden jongeren. Er is een mismatch tussen vraag en aanbod van STEM-profielen op de arbeidsmarkt en dit niet enkel kwantitatief, maar ook kwalitatief. (STEM-actieplan 2012-2020) Nochtans behalen 40% van de leerlingen in het Vlaams secundair onderwijs een STEM-diploma. Echter, slechts 27% van de generatiestudenten in het hoger onderwijs kiezen voor een STEM-richting en slechts 19% van de gediplomeerden in het hoger onderwijs behalen een STEM-diploma. (Van den Berghe & De Martelaere, 2012 – VRWI). Daarenboven blijkt uit de PISA-bevindingen dat Vlaamse jongeren sterk scoren op wetenschappelijke en wiskundige vaardigheden ten opzichte van jongeren uit andere OESO-landen, maar dat hun motivatie om wetenschappen en wiskunde te leren eerder zwak is. De relevantie van STEM blijkt dan ook te ontbreken bij Vlaamse jongeren, en dit zou één van de grootste belemmeringen kunnen zijn voor het kiezen voor STEM.
Het STEM-actieplan 2012-2020 heeft als doelstelling het stimuleren om voor meer STEM-opleidingen en STEM-loopbanen te kiezen. De leerkracht speelt een cruciale rol in de vormgeving van effectief STEM-onderwijs1.
Gezien het belang van STEM in het onderwijs en de huidige transitie van de lerarenopleidingen is het wenselijk om voor de lerarenopleidingen van PXL en UHASSELT te komen tot een gemeenschappelijke visie op STEM.
Caroline Hammels, Heidi Emmers, Jochen Didden, Katrien Degrie, Lies Hamal