Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

STEM in lerarenopleiding

Het begrip STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) is de dag van vandaag een hype in het Vlaamse onderwijslandschap. Met de Lissabonstrategie werd de problematiek van wiskunde, wetenschappen en technologie op de internationale beleidsagenda geplaatst. De doelstelling van minimum 15% meer afgestudeerden in deze studiegebieden tussen 2000 en 2010 werd bereikt op Europees niveau, evenals in Vlaanderen. Toch heeft Vlaanderen meer dan ooit nood aan STEM-profielen, aan wetenschappelijke en technisch/technologisch geschoolden jongeren. Er is een mismatch tussen vraag en aanbod van STEM-profielen op de arbeidsmarkt en dit niet enkel kwantitatief, maar ook kwalitatief. (STEM-actieplan 2012-2020) Nochtans behalen 40% van de leerlingen in het Vlaams secundair onderwijs een STEM-diploma. Echter, slechts 27% van de generatiestudenten in het hoger onderwijs kiezen voor een STEM-richting en slechts 19% van de gediplomeerden in het hoger onderwijs behalen een STEM-diploma. (Van den Berghe & De Martelaere, 2012 – VRWI). Daarenboven blijkt uit de PISA-bevindingen dat Vlaamse jongeren sterk scoren op wetenschappelijke en wiskundige vaardigheden ten opzichte van jongeren uit andere OESO-landen, maar dat hun motivatie om wetenschappen en wiskunde te leren eerder zwak is. De relevantie van STEM blijkt dan ook te ontbreken bij Vlaamse jongeren, en dit zou één van de grootste belemmeringen kunnen zijn voor het kiezen voor STEM.

Het STEM-actieplan 2012-2020 heeft als doelstelling het stimuleren om voor meer STEM-opleidingen en STEM-loopbanen te kiezen. De leerkracht speelt een cruciale rol in de vormgeving van effectief STEM-onderwijs1.

Gezien het belang van STEM in het onderwijs en de huidige transitie van de lerarenopleidingen is het wenselijk om voor de lerarenopleidingen van PXL en UHASSELT te komen tot een gemeenschappelijke visie op STEM.

 

Project informatie

Projectpromotor:
Wouter Hustinx
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • 810 Onderwijs, vorming, vervolmaking, omscholing
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
1/2/2018 – 20/09/2020
Budget:
€ 70.000,00
Projectcode:
13/DWO/2018/IC/Z004
VTE:
0,95 VTE
Medewerkers:

Caroline Hammels, Heidi Emmers, Jochen Didden, Katrien Degrie, Lies Hamal

 

Contact

Wouter Hustinx
Research Director
Tel: +32 11 77 56 08